Článek
V historicky nejdelším závodním roce šampionátu formule 1 se Australanovi Oscaru Piastrimu podařilo ukázat nevídanou spolehlivost, když dokončil každý ze čtyřiadvaceti závodů.
Ve zkratce tento úspěch obnáší, že se Piastri za celý rok během závodu nedostal do kolize, která by mu zabránila ho dokončit, a také, že udržel vysokou výkonnost. Monoposty předjeté lídrem závodu o kolo totiž poslední kolo neabsolvují a dokončí závod se zafixovaným umístěním, na kterém překročily cílovou čáru poprvé od dokončení závodu. Tudíž když vítěz předjede jiného pilota o kolo, dokončí předjetý pilot závod bez absolvování všech okruhů.
1,444 laps not out ✅
— Formula 1 (@F1) December 11, 2024
Oscar Piastri becomes just the fourth driver in Formula 1 history to complete every lap of a season 👏#F1 @OscarPiastri pic.twitter.com/rYbYyfFLCF
Právě to hrozilo Piastrimu v poslední Velké ceně Abú Zabí, ve které ho nejprve v prvním kole naboural Verstappen a Australan se ocitl mimo závodní trať, aby ho po návratu do závodu nakonec stíhal jeho týmový kolega Lando Norris, který poslední Grand prix sezony vyhrál. Piastriho McLaren byl na desáté pozici prvním vozem, který vítěz závodu nepředjel o kolo.
Před australským jezdcem stejného úspěchu dosáhli Michael Schumacher v roce 2002, Lewis Hamilton v roce 2019 a Max Verstappen v minulé sezoně 2023.
Rozdíl mezi těmito jezdci a Piastrim je ten, že Australan jako jediný nedokázal ve svém stoprocentním závodním roce získat mistrovský titul. I tak se ale dostal do vybrané společnosti několika nejúspěšnějších pilotů historie.
Pro třiadvacetiletého rodáka z Melbourne se jednalo o výsledkově úspěšný rok. Ve své druhé sezoně v britské stáji dosáhl prvních dvou vítězství v závodě, osmi pódií a se ziskem 292 bodů skončil v šampionátu jezdců na 4. pozici.
„Pořád se můžu zlepšovat, ale celkově si myslím, že oproti nováčkovské sezoně jsem udělal velký krok kupředu,“ sdělil po konci ročníku Piastri. „Těším se na příští rok, ale také na malou pauzu, než znova začneme bojovat o zisk obou mistrovských titulů.“
Blízko ke kompletně absolvované sezoně měl i Piastriho parťák z McLarenu Lando Norris, kterému chybělo absolvovat pouze 7 kol z Velké ceny Rakouska, kterou nedokončil po střetu s Maxem Verstappenem.
Neobvyklá spolehlivost obou jeho závodníků pomohla McLarenu k získání 666 bodů v Poháru konstruktérů a vítězství v týmovém šampionátu poprvé od roku 1998.