Hlavní obsah

Stáj Ferrari hledá recept, jak se vrátit na absolutní vrchol formule 1

PRAHA

Jen úvodní závod sezóny v Bahrajnu se stal kořistí nejúspěšnějšího týmu v historii formule 1 Ferrari. Od té doby se piloti ve vozech se vzpínajícím koníkem ve znaku objevují na čelných místech jen výjimečně. V pořadí jezdců je Fernando Alonso čtvrtý, ale nebýt neuváženého předjížděcího manévru Sebastiena Vettela v Turecku, kdy po kolizi se svým stájovým kolegou Markem Webberem přišel o jistých dvacet bodů, byl by Španěl až pátý.

Foto: formula1.com

Inženýr Pat Fry, jenž dlouhé roky pracoval ve službách stáje McLaren, spojil svou budoucnost s konkurenčním Ferrari.

Článek

Pravda, patnáctibodová Alonsova ztráta na lídra šampionátu není zvláště při novém systému bodování nijak tragická, ale druhý pilot Felipe Massa je na tom mnohem hůř. Před devátým závodem sezóny, jímž je ve Valencii nedělní Velká cena Evropy, se Brazilec krčí na osmém místě. V Poháru konstruktérů sice rudé monoposty figurují na třetí příčce, ale to není pro šéfy Ferrari nic lichotivého, zvláště když se na vedoucí McLaren a Red Bull dívají z uctivé vzdálenosti.

Proto není divu, že ještě před polovinou letošního kalendáře se v Maranellu snaží o nápravu momentální nelichotivé situace a zároveň už zbrojí na příští sezónu. „Výsledky zatím neodpovídají našemu potenciálu. Doplatili jsme na chyby, nedostatečnou spolehlivost a také měli smůlu,“ přiznal Alonso, který ale zároveň burcuje k ofenzívě. „Po Valencii se pojede ještě dalších deset závodů a během nich se může hodně změnit.“

Piloti z Maranella chtějí ve Valencii uspět

Při nadcházejícím klání na městské trati se monoposty Ferrari dočkají řady vylepšení. Například nízkou konfigurací výfukového systému se mají víc podobat vozům stáje Red Bull. To ale nemá být všechno. „Věřím, že se ani potom vývoj nezastaví. Novinky by se měly objevovat v každém závodě, Valencií to neskončí,“ vyhlašuje Alonso, který by se před domácími fanoušky rád ukázal v co nejlepším světle.

Massa dokonce věří, že má Ferrari ve Velké ceně Evropy naději na vítězství. „V roce 2008 jsem ve Valencii vyhrál. Loni jsem sice závod musel kvůli zranění oka vynechat, ale teď cítím, že by se mi mohlo podařit triumf zopakovat,“ přál si Jihoameričan. „Jsem si jistý, že v neděli budeme útočit na nejvyšší pozice.“

Do kategorie dlouhodobější koncepční změny spadá posila v osobě inženýra Pata Frye. Šestačtyřicetiletý Angličan přitom předchozích osmnáct let strávil v barvách největšího rivala italské stáje - v McLarenu. Posledních osm let byl dokonce šéfinženýrem celého týmu z Wokingu, ale v květnu ho opustil.

Zabere léčba Fryem?

„Fry byl jeden ze základních kamenů a mozků McLarenu ve slavném období dvojnásobného mistra světa Mikky Häkkinena nebo Davida Coultharda,“ zavzpomínal Pavel Turek, který v britské stáji působil ve stejné době. „Odchod k největší konkurenci je ale zvláštní, protože v McLarenu skončil teprve nedávno. Otázkou je, co si s sebou odnesl.“

Přestupy a odchody ke konkurenci, zvlášť v situaci, kdy si to situace vyžaduje, ale nejsou ani v F1 neobvyklé. „Z Maranella odešlo několik lidí, kteří pamatují slavnou éru ze začátku dekády. Říká se, že to tam už není jako za starých časů, kdy šéfoval Jean Todt, technice vládl Ross Brawn a soupeře kosil Michael Schumacher. Tým teď potřebuje nový impulz, ale těžko říct, jestli může být Fry tím pravým lékem. Je to dost tichý člověk. Inženýři jsou většinou ponořeni do svých technických problémů a někteří docela podivíni,“ dodal znalec poměrů v F1.

Související témata: