Článek
Dřívější návrhy na oživení Velké ceny Jižní Afriky na okruhu Kyalami selhaly, ale tamní vláda se myšlenky na návrat F1 do Afriky nevzdává. Právě renovovaný okruh Kyalami, na kterém se Velká cena Jižní Afriky jela v roce 1993 naposledy, je jedním z nejžhavějších adeptů na zisk podpory vlády.
Druhým favoritem veřejnosti je návrh na městský okruh v Kapském Městě. Zde by podle plánu měla vzniknout trať dlouhá 5,7 km, kterou navrhnul německý designér Hermann Tilke. Ta se má vinout kolem přístavu Green Point a využívat zázemí fotbalového stadionu DHL Stadium, který byl postaven pro mistrovství světa v roce 2010.
„Poslední návrh má všechno, díky čemu může být zajímavý a přijatelný,“ uvedl generální ředitel Velké ceny Kapského Města Igshaan Amlay. „Zčásti leží u vody a využívá zařízení, která zde vznikla pro mistrovství světa ve fotbale.“
„Splňujeme všechny požadavky. Letiště je 15–20 minut od trati, hned u ní je špičková nemocnice a v docházkové vzdálenosti řada hotelů. Velkou roli také hrají přírodní kulisy jako ostrov Robben Island, vodní plocha a Stolová hora. Kapské Město má hodně co nabídnout, je to špičková destinace,“ dodal Amlay.
„Stojíme proti okruhu Kyalami, který má bohatou historii se závody formule 1. Je to souboj městské trati proti závodnímu okruhu vybudovanému za tímto účelem. Uvidíme, jaké bude rozhodnutí komise. Zde bychom mohli snadno ubytovat až čtvrt milionu lidí, což by závod udělalo přístupnější pro veřejnost,“ uvedl Amlay s vědomím, že termín pro rozhodnutí komise je na konci dubna.
Oproti původním návrhům nevede současný design městské trati skrz stadion DHL Stadium, ale okolo. Nicméně má stadion využívat jako paddock, mediální centrum a zázemí pro hosty.
„Původní záměr s tratí vedoucí skrz stadion byl navýšení počtu diváků. Kapacita stadionu je 70 tisíc a bylo by tak možné nabídnout přístup na závod i lidem, kteří si to normálně nemohou dovolit. Po domluvě s návrháři tratě jsme ale narazili na několik překážek a rozhodli se, že bude lepší, když okruh povede kolem stadionu,“ vysvětlil Amlay.
„Ten bude sloužit jako paddock a mediální centrum. Obnovíme všechno, co tu bylo postavené pro mistrovství světa, a využijeme zázemí, které je zde díky tomu k dispozici. Trať stále povede skrz atletický stadion Green Point, který má svou bohatou historii,“ dodal.
Ať už vláda podpoří kterýkoliv návrh na trať, cesta k oficiálnímu závodu F1 na území Afriky bude stále dlouhá. Jihoafrická republika bude muset přesvědčit zástupce formule 1, že splňuje všechny požadavky, a o místo v závodním kalendáři od roku 2028 bude soupeřit s Thajskem, Rwandou nebo Jižní Koreou.
Amlay na projektu závodů v Kapském Městě pracuje už přes dvacet let. Zatím bez úspěchu. Cítí ale, že se vzrůstající popularitou královny motorsportu je teď správná chvíle splnit si svůj sen.
„Myslím si, že formule 1 už dlouho stojí o návrat do Afriky. Tuto myšlenku veřejně podpořil i Lewis Hamilton. Jestliže chcete být nazýváni mistrem světa, potřebujete závod na africkém kontinentu,“ uzavřel Amlay.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.