Článek
Do sezony 2025 vstupuje tým šéfa Laurenta Mekiese pod názvem Racing Bulls, tím se oprošťuje od loňského jména RB, které bylo veřejností hojně kritizováno, ale ponechává si možnost zkracovat celý název Visa Cash App Racing Bulls F1 Team na VCARB, stejně jako tomu bylo loni.
Pořád se ale jedná o sesterskou stáj Red Bullu, a tak se nemůžeme divit, že Novozélanďan Liam Lawson, který jezdil v minulém roce za RB, dostal nabídku na vyplnění místa po Sergiu Pérezovi – a ta se neodmítá.
V Racing Bulls tak zůstal, již tradičně, Japonec Júki Cunoda, který v týmu načne svou pátou sezonu. Doplní ho dvacetiletý Francouz Isack Hadjar, jenž loni skončil druhý v šampionátu F2.
„Je to pro mě splněný sen. Cítím se, jako bych vstupoval do úplně nového vesmíru. Budu řídit rychlejší vůz a závodit s nejlepšími jezdci světa,“ rozplýval se Hadjar po oznámení nového angažmá.
Cílem obou závodníků společně s celým týmem sídlícím v italské Faenze by mělo být primárně vylepšení osmého místa z posledních dvou Pohárů konstruktérů, ale mohli by se pokusit i o nějaké individuální úspěchy. K těm největším v historii týmu patří výhra ve Velké ceně Itálie z roku 2008 v podání Sebastiana Vettela a z roku 2020, kdy ve stejném závodě triumfoval Pierre Gasly.
Název | Visa Cash App Racing Bulls F1 Team |
Sídlo | Faenza, Itálie |
Premiéra v F1 | 1985 jako Minardi |
Šéf týmu | Laurent Mekies |
Piloti | Júki Cunoda |
Isack Hadjar | |
Pohonná jednotka | Honda |
Poháry konstruktérů | 0 |
Nejlepší umístění v Poháru konstruktérů | 6. (2008, 2019, 2021) |
Vyhrané Velké ceny | 2 |
Starty z pole position | 1 |
Nejrychlejší kolo v závodě | 4x |
Stáj se v šampionátu F1 poprvé objevila v roce 1985 jako Minardi. Do roku 2005 se ale nemohla opřít o žádný větší úspěch, a tak ji před sezonou 2006 odkoupila rakouská firma Red Bull. Ta už tou dobou měla rok v šampionátu stáj Red Bull Racing. Minardi, přejmenované na Torro Rosso (italský překlad názvu firmy), se stala méně podporovanou juniorskou stájí, jejímž úkolem bylo připravovat piloty pro vstup do hlavního týmu.
Dodnes se přejmenovávalo ještě dvakrát. Nejdříve v roce 2020 na AlphaTauri a před loňskou sezonou na RB. Přejmenováním na AlphaTauri měla podle poradce Red Bullu pro motorsport Helmuta Marka a tehdejšího šéfa stáje Franze Tosta skončit funkce týmu jako juniorského a oficiálně se měl stát sesterskou stájí Red Bullu.
„Stáj jsme na Racing Bulls přejmenovali proto, aby lidé věděli, co RB znamená, a přestali nás zaměňovat s Red Bullem. Chtěli jsme si najít vlastní identitu a postavit se s ní na vlastní nohy,“ shrnul ideu za novým jménem generální ředitel stáje Peter Bayer.
Jestli se nedá italské stáji něco upřít, je to výchova slibných pilotů. Od roku 1985 prošli stájí mistři světa Fernando Alonso, Sebastian Vettel a Max Verstappen. Ze závodníků, kteří se budou v nadcházející sezoně objevovat na gridu, jsou to pak kromě již zmíněných Alex Albon, Pierre Gasly, Carlos Sainz, Liam Lawson a aktuální piloti stáje Júki Cunoda s Isackem Hadjarem. To je téměř polovina startujících jezdců sezony 2025.
Jedním z historicky nejzajímavějších úspěchů stáje je celkově povedená sezona 2008. Nejenže si v Monze připsal Vettel první vítězství v historii týmu, ale celkově dokázal získat 35 bodů, jeho parťák Sébastien Bourdais přispěl dalšími čtyřmi a díky tomu skončilo Torro Rosso jedinkrát v historii v Poháru konstruktérů před Red Bullem. Ten v sestavě Mark Webber, David Coulthard dokázal nastřádat pouze 29 bodů.
Podobný úspěch v letošním roce nelze očekávat, ale bude zajímavé sledovat, jak se s novou výzvou v podobě formule 1 vypořádá nováček Hadjar, a také, jak se bude dařit již prověřenému Cunodovi, kterého pravděpodobně čeká poslední rok ve službách jednoho z týmů Red Bullu, a jestli se „sesterský tým“ Red Bullu dokáže výsledkově zvednout ze spodních pater pořadí stájí.