Článek
Rádiová komunikace pilotů s týmem je během závodu vždy vysílána se zpožděním, aby režie mohla právě na případné vulgarismy reagovat. Tedy vypípat je. Jenže je logické, že diváci si dosadí, co chtěl jezdec říct, a je třeba přiznat, že při karambolech nebo kontroverzních momentech jezdci rozhodně nemluví jak s farářem v kostele. A to se Sulajímovi nelíbí.
„Musíme rozlišovat mezi naším sportem a rapovou hudbou. Přece nejsme rappeři! Kolikrát ti za minutu řeknou slovo na ‚F‘ (fuck)? Takoví být nechceme, o to neusilujeme,“ vysvětlil.
Prezident FIA zároveň pro Motosport.com přiznal, že už apeloval na vedení F1, aby omezilo komunikaci, ve které se objevují sprostá slova. „Schválili jsme více rádiové komunikace v televizi, ale máme jasná pravidla. A ta pravidla jsou pro dobro sportu a jsou tu od toho, aby byla respektována. Představte si, že sedíte se svými dětmi, sledujete závod a někdo tam říká všechny ty sprosťárny. Co na to děti budou říkat?“
Jenže je v tom rozpor. Sulajímova snaha o to, aby jezdci nemluvili jako dlaždiči, se dá pochopit, jenže jestli si budou hlídat, co ve vypjatých momentech říkají, či taková komunikace neprojde skrze cenzuru, přijde F1 o svou autenticitu. A v té je unikátní, protože v žádném jiném globálním sportu nemají soutěžící po celou dobu mikrofon u úst.
Teď o něco podobného usiluje i MotoGP. Od příští sezony budou motocykloví piloti přes rádio dostávat zprávy od ředitelství závodu, v další fázi se má komunikace stát interaktivnější a oni budou moct i odpovídat a mluvit s lidmi na boxové zídce.
A jen těžko si lze představit, že když nějakého jezdce F1 jiný na trati – i neúmyslně – sestřelí, jemu z úst vyjede: „To je ale plantážník!“
Sulajím prý emoce chápe, protože sám roky závodil v rallye. „V zápalu okamžiku, když do vás narazí jiný jezdec, jste naštvaní. Taky jsem byl. Ale musíme být ve svém chování opatrní a musíme být zodpovědnými lidmi.“