Článek
Steinerův deník z loňské sezony formule 1 vyjde letos v květnu, list Times z něj ale s předstihem přinesl ukázky a podle všeho půjde o pikantní čtení.
Americký tým vinou ruské invaze na Ukrajinu přišel jen těsně před začátkem nového ročníku mistrovství světa o přísun peněz od společnosti Uralkali, jejíž spolumajitel Dmitrij Mazepin má blízko k Vladimiru Putinovi. Z kokpitu se navíc musel pakovat i Mazepinův syn Nikita a Haas narychlo povolával do role hlavního jezdce Kevina Magnussena, jehož nevyježděnost ale nakonec byla asi tím posledním, co Steinera trápilo.
Mnohem víc starostí vedení stáje nadělal Schumacher, od nějž se po premiérové sezoně čekal výkonnostní posun a zakotvení mezi elitní desítkou. Jenže šampion formule 2 z roku 2020 očekávání nenaplnil. Naopak.
Mick Schumacher will miss the Saudi Arabian GP after a huge accident in qualifying.
That Mick is physically well after the crash is another reminder of the strength and safety of modern F1 cars for which we are incredibly thankful#SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/qhLcw0elb7
— Formula 1 (@F1) March 26, 2022
Dvě monstrózní bouračky během prvních sedmi podniků MS - při kvalifikaci v Saúdské Arábii a při závodu v Monaku - přinesly pro vedení stáje s napjatým rozpočtem první pochybnosti. Body z Velké Británie a Rakouska sice na chvíli atmosféru uvolnily, říjnový karambol v deštivém tréninku na Velkou cenu Japonska byl ale poslední kapkou.
„Stalo se v posr..ém návratovém kole. V návratovém kole," zapsal si do deníku rozzuřený Steiner. „Jasně, bylo mokro. Kdo ale odepíše auto, když se vrací do boxů?" zaznamenal si šéf Haasu, podle nějž stála oprava monopostu 700 000 dolarů a Schumacherův škodní účet se tak zaokrouhlil na rovné dva miliony.
A dramatic crash for Mick Schumacher
Watch all the key moments from a dramatic race 🎥#MonacoGP #F1
— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
A to podle všeho osud německého mladíka zpečetilo. „Během pěti minut jsme přišli o auto a museli postavit nové. Nemůžu si držet jezdce, u nějž nemám jistotu, že doveze vůz bezpečně do boxů v pomalém kole. To je prostě směšné. Kolik lidí bych mohl zaměstnat za 700 000 dolarů? A teď ty peníze navíc musím někde najít," běduje Steiner ve svých zápiscích.
Na Schumacherovo místo v letošní sezoně naskočil pětatřicetiletý veterán Nico Hülkenberg, Steiner se ale nakonec se Schumacherem rozcházel smířlivě a připustil, že v malém týmu s omezenými zdroji mohl těžko nasbírat víc relevantních zkušeností. „Není to jen Mickova chyba. Musíme vinit i sami sebe. Ve formuli 1 působil jen u nás, chybí mu dlouholeté zkušenosti. Jenže to zabere čas. A ten my nemáme," poznamenal při inauguraci Hülkenberga.
Schumacher aktuálně plní roli rezervního pilota v týmu Mercedes a doufá, že se v roce 2024 opět dočká závodní sedačky. Zájemci prý jsou...
Titul Steinerovy knihy ne náhodou variuje název populárního seriálu platformy Netflix Drive to Survive (česky Touha po vítězství), o němž se traduje, že svým efektním zpracováním a pohledem za kulisy zachránil sledovanost formule 1. Steiner přitom údajně neviděl ani jednu epizodu.
„Bojím se, že by se mi úplně nelíbilo vidět sebe sama, jak se chovám. Asi nebudu pro každého úplně snesitelný, ale to je jeho problém. Spousta lidí si přitom myslí, že je seriál, nebo jeho části, inscenovaný. Můžu vás ujistit, že není. Ty srač.., které předvádím, do scénáře nedáte," dodává boss Haasu, který nejde pro ostřejší slůvko daleko, což se odráží i v jeho knize. Podle deníku Times použil jen fonetický zápis „fok" coby ekvivalent nadávky „fuck" 304krát, v průměru jednou na každé straně.