Hlavní obsah

Schumacher to zase schytal. Stál nás dva miliony dolarů, běsní dodnes šéf Haasu

Zanechal stopu, to nejde neříct. Mick Schumacher si loni během druhé sezony v týmu Haas sice dvakrát dojel pro body, mnohem častěji ale boural, a to jej nakonec stálo místo. Ve své knize ´Surviving to Drive: A Year Inside Formula 1´ to naznačuje týmový šéf Günther Steiner, podle nějž o ukončení spolupráce se synem legendárního pilota Michaela Schumachera nakonec rozhodl účet za opravu škod ve výši dvou milionů dolarů (zhruba 43 milionů korun).

Foto: Bradley Collyer/PA Images, Profimedia.cz

Zdemolovaný monopost Haas Micka Schumachera v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie 2022.

Článek

Steinerův deník z loňské sezony formule 1 vyjde letos v květnu, list Times z něj ale s předstihem přinesl ukázky a podle všeho půjde o pikantní čtení.

Americký tým vinou ruské invaze na Ukrajinu přišel jen těsně před začátkem nového ročníku mistrovství světa o přísun peněz od společnosti Uralkali, jejíž spolumajitel Dmitrij Mazepin má blízko k Vladimiru Putinovi. Z kokpitu se navíc musel pakovat i Mazepinův syn Nikita a Haas narychlo povolával do role hlavního jezdce Kevina Magnussena, jehož nevyježděnost ale nakonec byla asi tím posledním, co Steinera trápilo.

Foto: Bradley Collyer/PA Images, Profimedia.cz

Šéf stáje Haas Günther Steiner.

Mnohem víc starostí vedení stáje nadělal Schumacher, od nějž se po premiérové sezoně čekal výkonnostní posun a zakotvení mezi elitní desítkou. Jenže šampion formule 2 z roku 2020 očekávání nenaplnil. Naopak.

Dvě monstrózní bouračky během prvních sedmi podniků MS - při kvalifikaci v Saúdské Arábii a při závodu v Monaku - přinesly pro vedení stáje s napjatým rozpočtem první pochybnosti. Body z Velké Británie a Rakouska sice na chvíli atmosféru uvolnily, říjnový karambol v deštivém tréninku na Velkou cenu Japonska byl ale poslední kapkou.

„Stalo se v posr..ém návratovém kole. V návratovém kole," zapsal si do deníku rozzuřený Steiner. „Jasně, bylo mokro. Kdo ale odepíše auto, když se vrací do boxů?" zaznamenal si šéf Haasu, podle nějž stála oprava monopostu 700 000 dolarů a Schumacherův škodní účet se tak zaokrouhlil na rovné dva miliony.

A to podle všeho osud německého mladíka zpečetilo. „Během pěti minut jsme přišli o auto a museli postavit nové. Nemůžu si držet jezdce, u nějž nemám jistotu, že doveze vůz bezpečně do boxů v pomalém kole. To je prostě směšné. Kolik lidí bych mohl zaměstnat za 700 000 dolarů? A teď ty peníze navíc musím někde najít," běduje Steiner ve svých zápiscích.

Na Schumacherovo místo v letošní sezoně naskočil pětatřicetiletý veterán Nico Hülkenberg, Steiner se ale nakonec se Schumacherem rozcházel smířlivě a připustil, že v malém týmu s omezenými zdroji mohl těžko nasbírat víc relevantních zkušeností. „Není to jen Mickova chyba. Musíme vinit i sami sebe. Ve formuli 1 působil jen u nás, chybí mu dlouholeté zkušenosti. Jenže to zabere čas. A ten my nemáme," poznamenal při inauguraci Hülkenberga.

Schumacher aktuálně plní roli rezervního pilota v týmu Mercedes a doufá, že se v roce 2024 opět dočká závodní sedačky. Zájemci prý jsou...

Foto: Profimedia.cz

Měl dojet pomalu do boxů, nedojel. Mick Schumacher u vraku svého vozu při tréninku na GP Japonska.

Titul Steinerovy knihy ne náhodou variuje název populárního seriálu platformy Netflix Drive to Survive (česky Touha po vítězství), o němž se traduje, že svým efektním zpracováním a pohledem za kulisy zachránil sledovanost formule 1. Steiner přitom údajně neviděl ani jednu epizodu.

Foto: Bradley Collyer/PA Images, Profimedia.cz

Mick Schumacher v barvách týmu Haas na archivním snímku z roku 2022.

„Bojím se, že by se mi úplně nelíbilo vidět sebe sama, jak se chovám. Asi nebudu pro každého úplně snesitelný, ale to je jeho problém. Spousta lidí si přitom myslí, že je seriál, nebo jeho části, inscenovaný. Můžu vás ujistit, že není. Ty srač.., které předvádím, do scénáře nedáte," dodává boss Haasu, který nejde pro ostřejší slůvko daleko, což se odráží i v jeho knize. Podle deníku Times použil jen fonetický zápis „fok" coby ekvivalent nadávky „fuck" 304krát, v průměru jednou na každé straně.