Hlavní obsah

Samuraj Alonso přišel naplnit starou misi

Praha

Jen jako divák bude Fernando Alonso, dvojnásobný mistr světa formule 1, sledovat v neděli úvodní podnik MS 2015. Pilota McLarenu dočasně vyřadil karambol při testování. Zkušený Španěl nicméně nepochybuje, že s britským týmem získá třetí titul. Přitom právě stáj, s níž podepsal kontrakt před startem sezóny, jej v roce 2007 tolik zklamala...

Foto: Profimedia.cz

Fernando Alonso

Článek

Rodák z Ovieda přestoupil k McLarenu prvně coby čerstvý dvojnásobný mistr světa. Po mimořádně úspěšném angažmá v Renaultu byl plný odhodlání a nadšení. Jeho sláva byla na vrcholu. Jenže přišla ledová sprcha. Temperamentní pilot nezapadl do struktury konzervativního týmu a především si vůbec nesedl s debutujícím Lewisem Hamiltonem, který se těšil podpoře celého týmu. Napětí bylo tak velké, že po sezóně Alonso předčasně vyklidil pole.

„Když jsem přišel v roce 2007, přinesl jsem do McLarenu číslo jedna. Nyní to chci udělat znovu, jen zevnitř. Ohromně po tom toužím," vykládal Alonso v rozhovoru pro crash.net. „Dosáhl jsem během kariéry určitých úspěchů, získal dva tituly a vybojoval si určitý respekt. Ale zůstává jedna věc, která není v pořádku. Zkušenost z roku 2007. Nyní ji hodlám napravit," vysvětloval Alonso.

Dravce po boku střídá gentleman

Zatímco v roce 2007 měl španělský pilot po boku začínajícího ambiciózního Hamiltona, nyní mu bude parťákem Jenson Button, jenž byl v minulosti rovněž mistrem světa. A záda jim bude krýt mladíček Kevin Magnussen, který Alonsa zastoupí v Melbourne.

„S Buttonem se známe mnoho let. On je velmi profesionální, velký sportovec a pravý gentleman. Kevin je zase nejlepší nováček loňského roku. Mladí kluci vždy přinášejí nové nápady a občas vám mohou otevřít oči. Jsem si jistý, že máme velmi silný tým. Společně můžeme pomoci Hondě svými zkušenostmi s vývojem motoru," přemítal Alonso.

Nemohou se však zjevit kostlivci, kteří spojení španělského borce s McLarenem opět zničí? „Je třeba být upřímný. Poučil jsem se. Jednoznačným cílem našeho partnerství je myslet na budoucnost, nikoliv minulost. A být konkurenceschopný. Ke všemu už nejsem součástí týmu McLaren-Mercedes, ale McLaren-Honda, což je něco jiného. Navíc Jenson není Lewis," utrousil Alonso výmluvný komentář. „Nevidím prostě žádné problémy. Vidím jen vítězný projekt," prohlásil odhodlaně.

S Dennisem prý vyjde

Jenže je zde ještě jedna hádanka. Alonso měl při prvním působení u McLarenu velmi problematický vztah rovněž s Ronem Dennisem, šéfem stáje. O jeho odchodu se v průběhu minulé sezóny sáhodlouze spekulovalo, ale dlouholetý boss stáje nakonec zůstal. Jsou i zde všechny rány zaceleny?

„Abych byl upřímný, ve všech jiných letech v šampionátu jsem byl spokojený se svými výkony. Nicméně tehdy u McLarenu jsem ze sebe nevydal to nejlepší. Neměl jsem nejlepší pocit. Nyní jsem zralejší, mnohému jsem se naučil a přemýšlím jinak. Přišel jsem prostě dokončit něco, co jsem začal. Mluvili jsme s Ronem Dennisem hodně v průběhu minulého roku a oba milujeme závody. Jsem přesvědčený, že nebudu mít žádný problém," řekl Alonso.

Když tehdy na konci sezóny 2007 opustil McLaren, vrátil se do Renaultu, odkud po dvou letech zamířil k Ferrari, kde se stal třikrát vicemistrem světa, ale na vysněný třetí titul nedosáhl. Hattrick hodlá završit u McLarenu.

Návrat do dětství

Ten přitom v předešlých dvou letech nevyhrál jediný závod. A rovněž výkonnost motorů Honda je hodně pochybná. Co tedy přimělo španělského pilota k přesvědčení, že právě u McLarenu vydoluje třetí titul?

„Myslím, že formule jedna není žádným matematickým vzorem. Byl jsem navštívit továrnu Hondy v Japonsku. Výrobní závod je působivý. Někdy je třeba řídit se jen pocitem. Název McLaren-Honda představuje partnerství, které provázelo mé dětství v televizi. Pak jsem se stal závodním pilotem, prošel různé týmy a najednou se naskytla možnost skočit do projektu, který se vrací po třiadvaceti letech. To rozhodnutí bylo jednoduché," krčil rameny.

A pak jsou zde reminiscence na závodní začátky... „Moje první motokára byla v pouhých třech letech replika monopostu McLaren-Honda. Když bylo oznámeno obnovení partnerství, jednalo se o velmi atraktivní možnost. Byl jsem u Ferrari, což je vrchol pro každého pilota. Ale jsem přesvědčený, že právě v McLarenu získám nejlepší výsledky a třetí titul mistra světa," prohlásil odhodlaně Alonso.

Pomůže samurajský kodex?

K úspěchu jej předurčuje i láska k Japonsku. Dodavatelé motorů zajisté Alonsův pozitivní vztah k zemi vycházejícího slunce ocení. Výjimečný vztah k japonské kultuře a tradici dokumentuje monstrózní tetování na pilotových zádech, která zdobí vytetovaný samuraj. „Pochopitelně pro mě má hlubší význam, jinak by totiž bylo bezcenné," vyznal se Alonso z obdivu k samurajům.

Snad i v duchu středověkých japonských bojovníků známých svoji oddaností Alonso ani po velmi špatných výsledcích v testech nepropadl panice. „Je potřeba zachovat si realistický pohled. Musíme získat zkušenost s motorem, byl zde jistý deficit v oblasti podvozku. Tudíž cílem pro letošní sezónu je bojovat o umístění na pódiu. Jednalo by se o dobré znamení pro naši budoucnost," nezpochybnil Alonso ani náznakem své rozhodnutí.

Související témata: