Článek
Rosberg navázal na triumfy z Mexika, Brazílie a Abú Zabí z konce minulé sezóny. V kariéře vyhrál 15. závod a ujal se vedení v šampionátu. Stupně vítězů měly stejné obsazení jako vloni, jen double Mercedesu se zrodil v opačném pořadí.
Po zklamání z nového formátu kvalifikace nabídl závod mnoho vzrušení. Největší emoce ale vyvolala Alonsova těžká havárie. Španěl zcela zdemoloval monopost po kolizi s vozem Haas Mexičana Estebana Gutiérreze v 17. kole. Dvojnásobný mistr světa jako zázrakem dokázal vrak sám opustit bez viditelných zdravotních následků, byl nicméně převezen do lékařského centra na vyšetření. Tam lékaři konstatovali, že je v pořádku, a potvrdil to i tým.
"Byl to šok vidět takovou spektakulární havárii. Je ale v pořádku, všechno je ok," uvedl týmový šéf Eric Boullier.
Alonso při pokusu o předjetí urazil o formuli soupeře pravé přední kolo, načež se ve vysoké rychlosti ve vzduchu divoce převrátil, přeletěl bezpečnostní zónu a vůz skončil jako hromada šrotu v hrazení. "To bylo brutální. Hrozná nehoda, měl obrovské štěstí," řekl v roli televizního komentátora slavný Niki Lauda, kterému se možná při pohledu na karambol vybavila jeho vlastní nehoda z roku 1976, při které málem uhořel.
Guttiérezův vůz se po kontaktu roztočil a zůstal stát v kačírku. Traťoví komisaři museli závod zastavit z bezpečnostních důvodů a kvůli silně znečištěné trati. Restart následoval za 20 minut z uličky v boxech za zpomalovacím vozem.
Napětí přinesl ale už i původní start, který se vůbec nepovedl pilotům Mercedesu a z třetího místa se mezi nimi hned v prvních metrech protáhl do čela Vettel. Za čtyřnásobného mistra světa se navíc zařadil původně čtvrtý Kimi Räikkönen z Finska ve druhém ferrari, Hamilton se z pole position propadl až na šesté místo poté, co musel zpomalit v zatáčce, aby zezadu nenarazil do Rosberga. V době přerušení závodu po prvních pit stopech byl obhájce prvenství až sedmý.
Nedlouho po restartu skončil závod pro Räikkönena, který musel v depu odstavit hořící ferrari. Hamilton s Rosbergem se po špatném úvodu rozhodli změnit strategii a při prvním pit stopu nasadili nejtvrdší možnou sadu pneumatik s plánem dojet na nich až do cíle. Vyplatilo se jim to, Vettel musel ještě jednou do depa, navíc se jeho mechanikům výměna kol nepovedla ideálně. Přesto se v závěru ještě dokázal natěsno přiblížit k Hamiltonovi, ale v přemíře snahy udělal chybu a musel se spokojit se třetím místem.
Těsně pod stupni vítězů skončil domácí Daniel Ricciardo v Red Bullu, jeho týmový kolega Daniil Kvjat z Ruska naopak neodjel ani metr, protože po technických potížích v kvalifikaci nedokončil před závodem ani zaváděcí kolo. Za pátým Felipem Massou z Brazílie ve Williamsu protnul cíl Francouz Romain Grosjean, díky němuž hned v prvním závodě senzačně bodovala nováčkovská stáj Haas.
Velká cena Austrálie, úvodní závod mistrovství světa vozů formule 1 v Melbourne: |
---|
1. Rosberg (Něm./Mercedes) 1:48:15,565 (průměrná rychlost: 167,525 km/h), |
2. Hamilton (Brit./Mercedes) -8,060, |
3. Vettel (Něm./Ferrari) -9,643, |
4. Ricciardo (Austr./Red Bull) -24,330, |
5. Massa (Braz./Williams) -58,979, |
6. Grosjean (Fr./Haas) -1:12,081, |
7. Hülkenberg (Něm./Force India) -1:14,199, |
8. Bottas (Fin./Williams) -1:15,153, |
9. Sainz (Šp./Toro Rosso) -1:15,680, |
10. Verstappen (Niz./Toro Rosso) -1:16,833. |
Průběžné pořadí MS (po 1 z 21 závodů): |
1. Rosberg 25 b., |
2. Hamilton 18, |
3. Vettel 15, |
4. Ricciardo 12, |
5. Massa 10, |
6. Grosjean 8, |
7. Hülkenberg 6, |
8. Bottas 4, |
9. Sainz 2, |
10. Verstappen 1. |
Pohár konstruktérů: |
1. Mercedes 43, |
2. Ferrari 15, |
3. Williams 14, |
4. Red Bull 12, |
5. Haas 8, |
6. Force India 6, |
7. Toro Rosso 3. |