Článek
Inženýři Renaultu se snažili dál rozvést myšlenku foukání difuzoru výfukovými plyny a vyvedli koncovky výfuků do přední části bočnic. Vzduch z nich by tak měla využít větší část podlahy, cílem je samozřejmě vyšší přítlak.
Koncovky výfuků jsou v bočnicích zavedeny v přední části. Na fotografii Robert Kubica během testů ve Valencii.foto: Reuters/Heino Kalis
Toto řešení není jednoduché, kromě nutnosti zvládnout horké plyny z výfuků z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti jednotlivých dílů přináší také přepracování značné části aerodynamiky auta.
"Je to vždy riskantní," přiznal šéf týmu Eric Boullier pro Autosport. "Jsem rád, že na našem autě máme díly, které jsou výsledkem kreativity. My za svým technickým týmem stojíme, protože chceme být rychlí, chceme být vpředu. Víme, že si to vyžádá čas. Musíte být kreativní. Musíte hledat nové cesty pro vytvoření přítlaku nebo navýšení výkonu."
"Tuto cestu jsme zvolili, protože jsme na začátku roku 2010 uvěřili, že nám přinese větší zisky (v oblasti výkonu). V aerodynamickém tunelu, nebo spíš na papíře má už auto větší výkonnost než před 12 měsíci. Jestli to máme na voze, tak proto, že věříme, že to funguje. Ale uvidíme na trati."
První den testů zajel Petrov osmý nejrychlejší čas
Na trati se Renaultu první den testů moc nedařilo, technické problém zdržely Vitalije Petrova v garáži, takže mohl odjet jen 28 kol a být celkově osmý nejrychlejší. Na jakékoliv hodnocení je ale příliš brzy.
"Jedním z horkých témat loni byly (výfuky) foukané podlahy a naši partneři v oblasti šasi se začali hodně zajímat o využití energie z výfuků pro zlepšení výkonnosti aerodynamiky vozu," vysvětloval šéf motorů Renault Rob White. "Pro mě je klíčové, že pokud lidé od šasi chtějí udělat něco odlišného s výfuky, musíme s nimi spolupracovat na tom, abychom se vešli do našich omezení."
"Je třeba udržet v rovnováze mnoho věci, co se motoru týče, a ty jsou jasné. Jsou tu kritéria v designu výfuků, které předáváme týmu od šasi, aby určili chování výfuků v oblasti akustiky a tlaku. Máme jisté požadavky na instalaci - výfuky nesmí narážet na určité části motoru. Ale vnější obal je často dán autem a jeho vnitřní aerodynamikou."
Koncept výfuků vyvedených do přední části bočnic údajně zkoumají ve vývoji také další týmy. Renault je ale zatím jediný, kdo s ním ve Valencii jezdí. Kromě výfuků zaujal Renault R31 také svým zadním zavěšením, místo loňských vzpěrných tyčí (push-rod) má teď řešení s tažnou tyčí (pull-rod) jako Red Bull.