Článek
Masi pod tlakem situace nesprávně aplikoval pravidla poté, co dráhu opustil safety car a umožnil Verstappenovi, aby se svým Red Bullem v posledním kole předjel do té doby suverénně vedoucího Hamiltona s mercedesem, který by jinak vyhrál a získal rekordní osmý titul. Chybnou interpretaci ředitele pak potvrdili i sportovní komisaři, kteří zamítli odvolání Mercedesu. Dříve oblíbený Masi podle BBC, vycházející z vyjádření některých týmů, ztratil důvěru už v průběhu sezony několika kontroverzními rozhodnutími, z nichž mnohá byla chybná kvůli nesprávné aplikaci jednotlivých článků pravidel.
Masi ve funkci ředitele závodů F1 skončí, což měl při schůzce s šéfem Mercedesu Toto Wolffem na konci týdne uvést i nový prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Mohammed Ben Sulayem. Vedení FIA dokonce chybu Masiho považuje za velkou hrozbu ohrožení důvěryhodnosti nejen v tento orgán, ale především samotné formule 1. Už se dokonce ozvali někteří partneři F1 i stájí a dali jasně najevo, že pokud nebude celá záležitost důkladně vyšetřena a zjednána náprava, zváží svoje další účinkování v F1. Důkladné vyšetření požaduje i Wolff, aby... „K něčemu podobnému už nikdy nedošlo.“ Na výsledek čeká i Hamilton, který se s nespravedlivou porážkou ještě nevyrovnal, a nechal se slyšet, že návrat do kokkpitu bude závislý na konečném verdiktu. „Takovou blamáž už nechci zažít.“ Některá zahraniční média označují Masiho chybu za nejskandálnější rozhodnutí v F1 v novém tisíciletí.
Masi si podle komise zřejmě vyložil pravidla podle svého. Podle komentátora BBC Andrewa Bensona si je snad dokonce za pochodu vymyslel... „Zřejmě když se snažil vypořádat s tlakem situace, pod stresem ze zásahů obou týmů bojujících o titul,“ píše Benson. Zmíněná chyba Masiho jasně ukázala na nedostatky v pravidlech. Ta podle expertů musí být ještě před startem nové sezony upravena a být naprosto jasná, aby nemohlo dojít ke svévolnému výkladu. Zároveň z toho vyplývá, že výrazně omezeny či úplně zakázány budou jakékoliv intervence šéfů stájí směrem k řediteli závodu, a to především před ním, v jeho průběhu i bezprostředně po něm. Cílem je snížit tlak na ředitele závodu. Vyjádřit se či podat protest mohou týmy v jasně daném čase po závodě.
Novým ředitelem Elkins nebo Nielsen
Generální ředitel FIA pro sport Peter Bayer, který má celou záležitost „dozorovat“, se v polovině týdne sejde se šéfy stájí a mimo jiné budou probírat i podmínky a způsob použití safety caru během závodu, na což si jezdci i týmy také často stěžovali. Mluvit se má také o nevybíravém způsobu Verstappenovy jízdy v důležitých momentech závodu, který se například při GP Brazílie očividně snažil vytlačit soupeře z trati. Kamery to jasně ukázaly, ředitel Masi zarytě mlčel... Bayer také avizoval, že se v co nejkratším termínu chce setkat a diskutovat i s piloty všech týmů.
Odvolání Masiho berou všichni jako samozřejmost, ale kdo na jeho místo? Podle BBC a informací z kuloárů jsou kandidáti dva. Angličan Scot Elkins je šéfem Formule E, tedy vozů na elektrický pohon. Dříve byl i pravou rukou legendárního ředitele závodů F1 Charlieho Whitinga, který náhle zemřel v březnu 2019. Navíc je Elkins i jedním z hlavních představitelů prestižního německého seriálu cestovních vozů DTM. Druhým kandidátem je Steve Nielsen, bývalý sportovní ředitel týmů Renault a Williams, který je pravou rukou generálního ředitele motorsportu Rosse Brawna. I on by měl v paddocku F1 podle BBC patřičný respekt. Jméno nového ředitele by mělo být známo do konce ledna.