Článek
"Na základě závěrů z podrobné analýzy událostí poslední Velké ceny Abú Zabí F1 a ze sezony 2021 jsem navrhl důkladnou reformu organizace, která rozhoduje o vedení závodu. Generální ředitel F1 a šéfové týmů tento krok jednomyslně podpořili," uvedl dnes prezident FIA Muhammad Sulajím.
"Michaelu Masimu, který tři roky vykonával velmi náročnou práci ředitele závodů formule 1 po Charliem Whitingovi, bude nabídnuta nová pozice ve FIA," doplnil Sulajím.
BREAKING: FIA confirms Michael Masi has been removed from his position as race director. pic.twitter.com/F5s1dFULFk
— ESPN F1 (@ESPNF1) February 17, 2022
Čtyřiačtyřicetiletý Masi se stal terčem kritiky za to, že v závěru GP Abú Zabí ovlivnil svými kontroverzními verdikty boj o titul. Po nehodě Nicolase Latifiho a vyjetí zpomalovacího vozu dovolil jezdcům o kolo zpět, kteří byli mezi vedoucím Hamiltonem a druhým Verstappenem, safety car předjet. Ostatní jezdci však tuto možnost nedostali.
Aniž by pak Masi čekal, až se vozy zařadí na konec startovního roštu, v posledním kole závod urychleně restartoval. Zvýhodněný nizozemský jezdec Verstappen z Red Bullu pak díky čerstvějším pneumatikám svého rivala předjel a získal první titul v kariéře. Mercedes proti rozhodnutí po závodě protestoval, ale neuspěl.
Sulajím představil také další změny v řízení závodu. Vedle zavedení tzv. VRC (Virtual Race Control), jež bude pomáhat řediteli závodu ze sídla FIA a má být určitou formou videorozhodčího z fotbalu, nebudou již moci týmy kvůli vyvíjení tlaku v průběhu závodu kontaktovat ředitele napřímo. "Nadále ale bude možné klást řediteli otázky podle jasně definovaného procesu," uvedl Sulajím. Před začátkem sezony by měla přijít další změna pravidel ohledně nasazení zpomalovacího vozu.
První z Masiho nástupců Portugalec Freitas působil v minulosti ve vytrvalostních podnicích mistrovství světa. Němec Wittich dosud řídil závody šampionátu cestovních vozů DTM. Pomáhat jim bude Herbie Blash, dlouholetý spolupracovník bývalého ředitele závodů Charlieho Whitinga.