Hlavní obsah

Red Bull stále myslí na titul. McLaren porazíme už v Imole, věří Marko

Myslí jen na nejvyšší cíle. Přestože v aktuální sezoně jsou v obou šampionátech F1 třetí, svůj sen o titulech v Red Bullu nevzdávají. „Věřím, že už v Imole budeme na úrovni, abychom porazili mclareny,“ pronesl po Velké ceně Saúdské Arábie poradce Red Bullu pro motorsport Helmut Marko. Vyjádřil se také k penalizaci Maxe Verstappena a ke kolizi Júkiho Cunody.

Foto: Hamad I Mohammed, Reuters

Poradce Red Bullu pro motorsport Helmut Marko v Saúdské Arábii

Článek

V Saúdské Arábii letos závod poprvé nevyhrál vítěz kvalifikace. Verstappena porazil Oscar Piastri z McLarenu. Velkou zásluhu na tom má kontroverzní pětisekundová penalizace pro nizozemského mistra světa za incident v první šikaně, kterou si zkrátil a získal výhodu, ze které dál těžil.

„Podle mě se jednalo o závodní incident. V závodě F2 se stejná situace odehrála asi čtyřikrát a jediný Luke Browning dostal varování. Nikdo nebyl penalizován pěti sekundami jako Max. Navíc šlo o první zatáčku prvního kola,“ nesouhlasil po závodě s verdiktem komisařů Marko, podle kterého vrácení pozice Piastrimu nepřipadalo v úvahu.

„Předjíždění bylo v Džiddě téměř nemožné. Proto jsme spíš než navrácení pozice zvažovali zastávku v boxech a výměnu pneumatik. To by ale hrozilo, že by se Max po pit stopu dostal do vláčku jezdců. Proto jsme Maxe nechali na trati, dávalo nám to větší smysl. Bylo to vidět třeba v případě Isacka Hadjara. Na konci závodu se vezl za williamsy a byl rychlejší, ale když byli jezdci na podobné úrovni opotřebování pneumatik, prostě nebyla šance je předjet.“

Rakušan nezůstal jen u pochval pro Hadjara, který jezdí za druhou stáj výrobců nápojů – Racing Bulls. Marko vyzdvihl i výkon čtyřnásobného mistra světa Verstappena.

„Max měl v závodě skvělou rychlost a jeho pneumatiky nejevily zvýšenou degradaci. Upřímně nás jeho závodní tempo mile překvapilo. Bylo dobré na střední i tvrdé směsi pneumatik. Přestože Max špatně odstartoval, vynahradil to pozdními brzdami do úvodní zatáčky, ve které byl první. Chápu jeho frustraci. Kdyby penalizaci nedostal, určitě by vyhrál,“ mínil Marko.

Podle 81letého Rakušana se situace pro Red Bull vyvíjí dobře. Sice v současnosti nemá nejrychlejší vůz na startovním roštu, ale to by se mělo v následujících dvou Velkých cenách změnit. „Oproti Bahrajnu jsme už teď zaznamenali pokrok, okruh v Džiddě nám sedl lépe, měl rychlejší zatáčky. Nicméně se posouváme kupředu ve snaze udělat náš vůz čitelnější a ovladatelnější v širším provozním okně,“ řekl.

„Podle mě můžeme být konkurenceschopní už v Miami, ale vědět to budeme, až na místě uvidíme nějaký výkon. Postupujeme zatím malými krůčky, ale věřím, že v Imole (závod se uskuteční 18. května) bychom měli být na takové úrovni, že dokážeme porazit mclareny,“ předvídal Marko.

Vyjádřil se i k nehodě Cunody s Pierrem Gaslym v Džiddě. K té došlo v prvním kole a ani jeden z pilotů pak závod nedokončil. Marko kupodivu Cunodovi kolizi nevyčítal a měl pro něj i slova chvály.

„Šlo o závodní incident. Je to škoda, protože Júki měl na to, dojet na bodované pozici, ale i takové je závodění.“

„Ve volných trénincích, když na něj není takový tlak, jezdí skvěle. Na Maxe mívá ztrátu kolem dvou desetin. Žádný z předchozích týmových kolegů tohle nedokázal. V kvalifikaci se na něm ale tlak už podepíše a dělá drobné chyby. Nicméně je na dobré cestě, aby pravidelně vozil body, které jako stáj potřebujeme,“ chválil Japonce, který je od minulé sezony už třetím týmovým kolegou Verstappena.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.