Článek
Suzuka Red Bullu zkrátka sedí. Sebastian Vettel zopakoval loňský suverénní výkon a dovedl Red Bull k doublu. Grand Prix Japonska nám dala další indicii toho, jak by to mohlo na konci sezóny vypadat. Neděle konečně nebyla poznamenána nevlídným počasím (ba naopak, nad okruhem svítilo sluníčko a vzduch dosahoval teploty pro nás nepředstavitelné - 27 stupňů), a tak jsme mohli sledovat závodění při plné rychlosti.
Odložená kvalifikace přitom příliš mnoho překvapení nepřinesla. Nejrychlejší byl tým Red Bull, přičemž k nezastavení byl Sebastian Vettel, který pole position potřeboval jako sůl. Nejblíže dvojici pilotů Red Bullu byl Lewis Hamilton. Toho ovšem postihla penalizace za výměnu převodovky, a tak druhou řadu okupoval Robert Kubica s Fernandem Alonsem.
Neuvěřitelná smůla postihla Lucase di Grassiho, který svůj monopost rozbil ještě před startem závodu. Hned po několika metrech po zhasnutí červených světel skončily naděje také pro Liuzziho, Petrova, Hülkenberga a Massu. Petrov se otřel o Hülkenbergův Williams a Massa se v první zatáčce střetl s Toniem Liuzzim. Na trať musel hned v prvním kole safety car. Ještě před tím dokázal předjet Robert Kubica Marka Webbera. Do boxů zajel z přední části pole Nico Rosberg. Velká smůla postihla ještě za zpomalovacím vozem Roberta Kubicu, který odstoupil kvůli technickým problémům. Cíl tak neviděl ani jeden z vozů Renaultu.
Pro Felipeho Massu skončil závod v Japonsku už v prvním kole.foto: Reuters/Issei Kato
Safety car zpět do boxů zajel na konci šestého ze třiapadesáti kol. Vettel nenechal nic náhodě a poměrně pohodlně si udržel své vedení. Pořadí se v té době ustálilo v podobě Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton. K soubojům docházelo spíše ve střední části pole, před domácími diváky o sobě chtěl dát vědět hlavně Kamuj Kobajaši.
Buttonovi se strategie příliš nevyplatila
Výměnu pneumatik na špici pole zahájil Lewis Hamilton ve třiadvacátém kole. Vše proběhlo v pořádku, stejně tak jako v případě Vettela a Alonsa o několik momentů později. Trochu podle očekávání na trati déle vydržel Jenson Button, známý svou šetrností k pneumatikám. Ten měl na startu nasazenou tu tvrdší z obou suchých směsí. Krásný souboj spolu sváděli oba piloti Mercedesu. Button k mechanikům konečně zavítal až v kole číslo 38. Jak se ukázalo, tato strategie se mu příliš nevyplatila. Na trať se vrátil až za svým týmovým kolegou z McLarenu, Lewisem Hamiltonem.
Ukázalo se ale, že Hamilton měl opět potíže s převodovkou a svá kola v závěru závodu začal zajíždět o poznání pomaleji. Rosberg neustál tlak ze strany Schumachera a poslal svůj vůz do bariéry z pneumatik. Na japonské hegemonii Red Bullu to ovšem nic nezměnilo. S přehledem zvítězil Vettel (jehož přilba byla oděna v japonských barvách) před Webberem (pro kterého byl dnešní výsledek takřka ideálním) a Alonsem. Zbytek bodovaných pozic si rozdělili Button, Hamilton, Schumacher, Kobajaši, Heidfeld, Barrichello a Buemi.
Vedení v šampionátu si upevnil Mark Webber. Má na kontě 220 bodů. Shodně o 14 bodů méně mají Alonso s Vettelem. Hamilton jich zatím dokázal nasbírat 192, Button 189. V Poháru konstruktérů je situace jasnější, vede Red Bull před McLarenem a Ferrari. Po závodě bylo rozhodnuto o vině Vitalije Petrova v incidentu s Nicem Hülkenbergem. V Koreji tak bude ruský pilot startovat posunutý o pět pozic dozadu. Kolize Massy s Liuzzim zůstala bez trestu.
Velká cena Japonska, šestnáctý závod mistrovství světa vozů formule 1: |
1. Vettel (Něm./Red Bull) 1:30:27,323 (prům. rychlost: 203,949 km/h), 2. Webber (Austr./Red Bull) -0,905, 3. Alonso (Šp./Ferrari) -2,721, 4. Button (Brit./McLaren) -13,522, 5. Hamilton (Brit./McLaren) -39,595, 6. Schumacher (Něm./Mercedes) -59,933, 7. Kobajaši (Jap./Sauber) -1:04,038, 8. Heidfeld (Něm./Sauber) -1:09,648, 9. Barrichello (Braz./Williams) -1:10,846, 10. Buemi (Švýc./Toro Rosso) -1:12,806 |
Průběžné pořadí MS (po 16 z 19 závodů): |
1. Webber 220 b., 2. Alonso 206, 3. Vettel 206, 4. Hamilton 192, 5. Button 189, 6. Massa (Braz./Ferrari) 128, 7. Rosberg (Něm./Mercedes) 122, 8. Kubica (Pol./Renault) 114, 9. Schumacher 54, 10. Sutil (Něm./Force India) 47. |
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 426, 2. McLaren 381, 3. Ferrari 334, 4. Mercedes 176, 5. Renault 133, 6. Force India 60, 7. Williams 58, 8. Sauber 37, 9. Toro Rosso 11. |