Hlavní obsah

Verstappen s Norrisem doplatili na vzájemnou kolizi, triumf spadl do klína Russellovi

Aktualizováno

Když se dva perou, třetí se směje. Tvrdý souboj, při němž Max Verstappen hájil vedení před Landonem Norrisem, vyústil sedm kol před koncem Grand Prix Rakouska v incident, při němž byly poškozeny oba vozy. Nizozemský pilot po opravě defektu pravé zadní gumy v boxech projel cílem pátý, Brit s poškozeným závěsem zadní nápravy skončil úplně. Vítězství v jedenáctém závodě letošního MS formule 1 tak trochu spadlo do klína Georgi Russellovi s vozem Mercedes, společnost na pódium mu dělali Oscar Piastri s monopostem značky McLaren a Carlos Sainz s autem Ferrari.

Foto: Leonhard Foeger, Reuters

Pilot Mercedesu George Russell v Rakousku.

Článek

Russell si tak zcela nečekaně dojel pro druhé vítězství v F1 v kariéře, to premiérové zažil v listopadu 2022 v brazilském Sao Paulu. „Kdo by si to pomyslel, že. Mně to stále ještě zní jako neuvěřitelný příběh. Najednou jsem ale před sebou viděl poškozená auta Maxe i Landa a vnímal jsem, že mi osud dopřál neskutečnou šanci,“ usmíval se 26letý pilot.

Verstappen přitom po startu z letošní už osmé pole position držel vedení, britským rivalům Norrisovi, Russellovi, Hamiltonovi se už po pěti kolech vzdálil na rozdíl tří sekund. Potom ještě trojblok pronásledovatelů z jedné země rozbil Sainz, jenž se dostal na čtvrté místo.

Foto: Darko Bandic, ČTK/AP

Pilot Red Bullu Max Verstappen ve vedení krátce po startu Grand Prix Rakouska.

Ze hry o stupně vítězů brzy vypadl Leclerc s dalším ferrari, u nějž po nešťastném kontaktu s Piastrim museli v boxech vyměnit poškozené přední křídlo, což pro monackého pilota znamenalo pád až na předposlední devatenácté místo.

Když Verstappen ve 24. kole poprvé měnil pneumatiky, měl v čele náskok přes sedm vteřin. Navíc zastávku už měli v tu chvíli za sebou všichni největší soupeři Nizozemce s výjimkou Piastriho. Australan se tak na pár minut stal lídrem, jenže po přezutí se vrátil na trať až šestý.

Norris na čerstvých gumách zajel nejrychlejší kolo, čímž zachoval odstup od vedoucího Verstappena a na třetího Russella rychle získal k dobru pět sekund. Pilot Mercedesu zůstával nejdéle ze špičky na pneumatikách typu medium, zatímco ostatní už dřív přezouvali na tvrdší směs.

Dva nejlepší piloti závodu se dostavili podruhé do boxů současně v 52. kole, ale Verstappen, u jehož vozu byl problém povolit levé zadní kolo, se tam zdržel o téměř čtyři sekundy déle než Norris. Brit se tak rychle dostal do DRS zóny za vedoucího muže rakouské Velké ceny a hned zkoušel i útočit na jeho postavení.

„Začal jsem mít v té chvíli problém s přilnavostí vozu,“ posteskl si nizozemský jezdec. Sedm kol před cílem se odehrál incident, při němž se oba soupeřící monoposty střetly, a najednou bylo všechno jinak.

Úřadující trojnásobný mistr světa Verstappen dostal za zavinění nehody penalizaci deset sekund, přesto vybojoval alespoň páté místo a před Norrisem vede už o 81 bodů.

Velká cena Rakouska, závod mistrovství světa vozů formule 1 ve Spielbergu:
1. Russell (Brit./Mercedes) 1:24:22,798
2. Piastri (Austr./McLaren) -1,906
3. Sainz (Šp./Ferrari) -4,533
4. Hamilton (Brit./Mercedes) -23,142
5. Verstappen (Niz./Red Bull) -37,253
6. Hülkenberg (Něm./Haas) -54,088
Nejrychlejší kolo: Alonso (Šp./Aston Martin)
Průběžné pořadí MS (po 11 z 24 závodů):
1. Verstappen 237
2. Norris (Brit./McLaren) 156
3. Leclerc (Mon./Ferrari) 150
4. Sainz 135
5. Pérez (Mex./Red Bull) 118
6. Piastri 112
Pohár konstruktérů:
1. Red Bull 355
2. Ferrari 291
3. McLaren 268
4. Mercedes 196
5. Aston Martin 58
6. Racing Bulls 28
Související témata: