Článek
Je to kauza, která má své opodstatnění? Nebo je to jen kauza, kterou před závěrem sezony vyhrotily konkurenční týmy – zvlášť jeden –, aby ještě připravily Maxe Verstappena o titul? „Mám pocit, že jde o snahu odvrátit pozornost. Že když hoří váš vlastní dům, tak se snažíte zapálit oheň v jiném,“ tvrdí šéf stáje Red Bull Christian Horner.
Jenže Zak Brown, ředitel McLarenu, se relevantně ptá: „Proč ale má FIA najednou potřebu na to (zařízení) dát plombu, když se podle Red Bullu nic nedělo?“
Svárem je právě vychytávka, kterou má Red Bull podle vyjádření Hornera v kokpitu už tři roky. Dlouho byla v „utajení“, než na ni konkurenti přišli po prostudování výkresů komponentů z tzv. otevřených zdrojů, kam je mají týmy povinnost nahrát. A tak „prasklo“, že Red Bull může přímo z kokpitu měnit světlou výšku monopostu v jeho přední části, ostatní to dělají zvenku vozu.
„Všechny stáje o něm měly informaci, takže je systém dokonale legální,“ říká Helmut Marko, poradce Red Bullu pro motorsport.
Jenže…
Mezi kvalifikací a závodem jsou vozy v režimu „parc fermé“ a v té době se smí měnit jen některé – pravidly jasně specifikované – komponenty a nastavení. I proto musí týmy najít při předchozí přípravě vozu kompromis mezi tím, aby vyšvihl nejrychlejší kolo v kvalifikaci, ale zároveň dobře fungoval i ve více než hodinu a půl trvajícím závodě. Auta jsou sice mezi kvalifikací a závodem zaparkovaná v týmových garážích, ale inspektoři FIA plombují nastavitelné komponenty (které jsou mimo pravidla), aby se s nimi nedalo hýbat.
Zároveň je dění pod kamerami.
Na monopostu se může částečně pracovat, výjimku představuje třeba úprava kvůli pohodlí jezdce. A právě tady soupeři upozorňují na to, že Red Bull mohl překročit pravidla. „Zařízení není přístupné, když je auto složené a připravené na jízdu,“ řekl mluvčí stáje.
Podle Hornera se k němu dá dostat až tehdy, když se vymontují pedály. Ovšem ty se odstranit a znovu nastavit mohou v onom zájmu pohodlí jezdce. „Velmi pozorně volili slova, když řekli, že k zařízení nemají přístup, když je kompletně poskládané. Ale v parc fermé nemusíte mít auto kompletně poskládané. Proč byste to jinak navrhovali, aby to bylo přístupné z vnitřku auta, když ostatních devět týmů to má zvenku,“ říká Zak Brown z McLarenu. „Ještě jedna věc nesedí. Když s tím neumí v parc férme pracovat, proč FIA má potřebu na to dávat plombu? Proč? Devět týmů má otázky, na které chybí odpovědi.“
V pátek v Austinu dokonce technici FIA přišli zkontrolovat monopost Red Bullu, aby přímo zjistili, jak se se světlou výškou dá manévrovat. Podle Nikolase Tombazise z FIA se zařízení nacházelo jen kousek od pedálů, a tak z kamerových záznamů rozhodně nepůjde zpětně zjistit, jestli mechanici v útrobách kokpitu pracovali na nastavení pedálů, nebo výšky. „Nemáme ale taky žádnou indicii či důkaz, že by se v minulosti stalo cokoliv nekalého,“ říká Tombazis.
Nicméně teď bude FIA Red Bull i díky plombě víc hlídat. „Myslím, že je za tím jen uspokojení jisté paranoii v padoku a kvůli brekotu našich soupeřů,“ míní Horner.
Sami jezdci Red Bullu přiznávají, že o zařízení věděli, ale i oni tvrdí, že ho nikdy nepoužili. „Na našich poradách o tomto zařízení nepadla ani zmínka,“ uvedl Verstappen.
Logicky piloti McLarenu mluví jinak, opakují, že pravidla jsou černo-bílá, a pokud je někdo porušil, má být potrestán. Pochvalují si, že FIA zasáhla. Na druhou stranu i oni uznávají, že Red Bull nebyl v druhé polovině sezony v kvalifikacích zdaleka dominantní.
Také to může sloužit k jeho jisté obhajobě.
„Myslím, že druhým jménem našeho sportu je inovace a Red Bull je v tomto lídrem. Všechny týmy se snaží zkoumat pravidla, masírovat je a vytěžit z nich maximum, dokonce i když je to už trochu za hranou. Odvedli zřejmě lepší práci a kdoví, jak dlouho to měli k dispozici, když vyhrávali šampionáty. To možná teď skončí, i když si nemyslím, že by to byla ta jediná věc, která by je zastavila. Ale i my ostatní se musíme snažit být inovátory, nejen někoho dohánět,“ řekl například pragmaticky Lewis Hamilton, sedminásobný šampion a pilot Mercedesu.
Koneckonců není to tak dávno, co svou vychytávku s mini-DRS používal McLaren.