Článek
Byla to ve čtvrtek tak trochu informační lavina. Nejprve zprávu o Neweyho odchodu přinesl zmíněný AMuS. „Newey je prý nespokojený s mocenskými boji uvnitř týmu a nechce pracovat jen na projektu hypervozu RB17. Plnokrevný inženýr nadále touží po F1. Jaká bude další destinace hvězdného konstruktéra? Experti tipují Ferrari,“ psal dobře informovaný žurnalista Michael Schmidt.
Pak se nabalovaly obdobné zprávy i u dalších médií, přičemž nešlo o žádné senzacechtivé plátky. Tak kupříkladu web britské BBC tvrdil: „Adrian Newey opouští Red Bull v důsledku kontroverze okolo Christiana Hornera. Newey, který je považovaný za nejlepšího designéra všech dob, podle BBC oznámil Red Bullu, že chce odejít.“
Podobně informoval i Sky Sports. „Newey neformálně oznámil kolegům, že si přeje přerušit své téměř dvě desetiletí trvající vazby na svůj mistrovský tým. V podstatě se od něj odvrátil.“
Ano, křehká až umělecká duše designéra Neweyho trpěla při nedávné vnitřní týmové „válce“, kdy byl Horner obviněn ze sexuálního obtěžování jedné z kolegyň, ale aféru za lehce podivných okolností ustál. To teď má být hlavní důvod, proč 65letý konstruktér chce odejít. Vzájemné vztahy s Hornerem ochladly. „Kauza měla destabilizují účinek,“ tvrdí Sky Sports.
Samotná stáj Red Bull pak ve čtvrtek večer vydala prohlášení, v němž se píše: „Adrian má s námi smlouvu minimálně do konce roku 2025 a nevíme, že by se měl připojit k jinému týmu.“
Nenápadné, leč s ohledem na Neweyho budoucnost zásadní sdělení.
Proč? Není tajemstvím, že by konstruktéra chtěl získat miliardář Lawrence Stroll do svého týmu Aston Martin, není ani tajemstvím, že by o služby génia stálo Ferrari. Ale… Server The Race tvrdí, že smlouva s Red Bullem, o které samotná stáj mluví, neumožňuje Neweymu do 1. ledna 2027 pracovat u konkurence.
„Red Bull sice pravděpodobně nemůže zabránit, aby Newey odešel do důchodu. Potvrzení délky jeho kontraktu značí, že v jeho smlouvě jsou mechanismy, které by mu mohly znemožnit, aby pracoval brzy jinde. Ale pokud je konec roku 2025 nejdřívějším termínem a začátkem povinné dovolené, tak by nemohl pracovat jinde dříve než počátkem roku 2027.“
Internety vybuchli a všetci už vítajú Neweyho vo Ferrari. V spojení s Hamiltonom a Leclercom…
— Stevo Eisele (@StevoEisele) April 25, 2024
Ale čo ak si Newey zoberie Verstappena do Mercedesu? Alebo pôjde za balíkom peňazí a Alonsom do Astonu? 🤔
Počkajme si na oficiálne potvrdenie, lebo Neweyho výstupná klauzula a… pic.twitter.com/mA54sp0chs
Co by odchod mohl pro Red Bull znamenat? Je třeba podotknout, že Newey už není tím, kdo by navrhoval každý detail monopostu. Byl spíše designérským stratégem, který umí nabídnout jiný pohled na výklad pravidel, volit odlišnou – avšak úspěšnou – konstruktérskou cestu. Je jisté, že stáj se jeho odchod více či méně připravuje, i proto nelze zčistajasna očekávat konec dominance a propad do výsledkových hlubin.
Ovšem pro konkurenci může naopak Newey představovat „kouzelníka“, který přinese vítěznou esenci.