Článek
„Je to skvělý výsledek, pro mě i pro náš tým. A těší mě, že jsem znovu dokázala, že jsem víc než jen sexy," okomentovala s úsměvem svůj triumf třicetiletá atraktivní brunetka. Výkon jen 157 cm vysoké a 45 kilogramů vážící rodačky z Wisconsinu je senzací a znovu rozvířil debatu, proč Patricková ještě nedostala šanci ve světovém šampionátu formule 1.
„Už více než deset let říkám Berniemu Ecclestoneovi, že je omezený, když nedokázal přivést ženu do F1. Kdyby se nám to podařilo a byla by schopná dokončit závod mezi první šesticí, sledovanost by se zdvojnásobila. K televizi by totiž zasedly také ženy," citoval německý deník Bild názor rakouské legendy F1 Nikiho Laudy.
Snahy dvaaosmdesátiletého britského promotéra MS formule 1 Ecclestonea se však míjejí účinkem, snad i proto, že před několika lety Patrickové údajně vzkázal: „Ženská patří k plotně!" Později své ortodoxní stanovisko zmírnil, když prohlásil (zejména s ohledem k loňskému návratu královské automobilové třídy do USA), že „právě některý z pilotů jako třeba Patricková by byl pro seriál jedinečným reklamním tahákem."
Dosud jen dvě Italky
Skutečností nicméně zůstává, že do šampionátu F1 dosud zasáhly pouze dvě ženy. V letech 1975-1976 absolvovala dvanáct Velkých cen Italka Lella Lombardiová a dojela nejlépe šestá. V roce 1958 se do jedné Grand Prix kvalifikovala její krajanka Maria Teresa de Filippisová.
Patrickové, jež jako první žena v historii vyhrála v dubnu 2008 v japonském Motegi závod zámořské série Indy Car, sice ve stejném roce nabídla testovací jízdy v monopostu formule 1 stáj Honda, ale kvůli ekonomickým potížím japonské automobilky ze spolupráce nakonec sešlo. Ztroskotal rovněž plán na její angažmá ve stáji USF1, protože Američané nedokázali vybudovat do začátku sezóny funkční tým.
Také Lauda, čtyřiašedesátiletý trojnásobný světový šampión F1, který působí u Mercedesu jako prostředník mezi britskou stájí a stuttgartským vedením automobilky, je ale k účasti Američanky Patrickové v MS F1 skeptický. „Je nutné říci, že závody v USA se technicky liší od úrovně formule 1, což se odráží i na jezdcích. Posledním Američanem, který dosáhl úspěchů v Evropě, byl Mario Andretti. A to bylo ještě v mé éře," připomněl svého slavného rivala, mistra světa z roku 1978.
S Laudou víceméně souhlasí i úřadující německý šampión F1 Sebastian Vettel: „Klobouk dolů před výkony Patrickové, ale americký motoristický sport je prostě zcela jiná kultura."
Vybojuje si šanci?
A tak se zdá se, že reálnější možnost probojovat se do seriálu F1 má Susie Wolffová, manželka bývalého ředitele Williamsu Tota Wolffa, jež loni v říjnu absolvovala na okruhu v Silverstonu sto kilometrů. Jízdu při tom věnovala své předchůdkyni v F1 Marii de Villotaové, bývalé španělské testovací jezdkyni stáje Marussia, která v červenci přišla při havárii o oko.
Pochybnosti nad závodním uměním americké pilotky stáje Stewart-Haas Racing vyjádřil také Helmut Marko, poradce stáje Red Bull. Je si jimi dokonce natolik jistý, že se podle Bildu vsadil: „Tvrdím, že (Danica) v Daytoně nedojede mezi nejlepší desítkou. Pokud to dokáže, má u nás testovací jízdu."
O tom, že kvalifikace je jedna věc a vlastní závod zase jiná, ví sama nejlépe i Patricková. Před třemi lety při své premiéře v seriálu NASCAR právě v Daytoně téměř zničila svůj vůz, když se dostala do hromadné kolize dvanácti aut. Nyní už je zkušenější a fantastickým kvalifikačním časem 45,817 sekundy na čtyřkilometrovém okruhu, na který nedosáhl v Daytoně nikdo od devadesátých let minulého století, vyvolala vysoké očekávání. Dokáže ho naplnit?