Hlavní obsah

První dojmy z Austrálie: suverén Vettel, strach v McLarenu i z nevyzpytatelných gum

Praha/Melbourne

Po sto deseti dnech zimního spánku se v pátek v australském Melbourne opět roztočila naplno kola mistrovství světa vozů formule 1. Co napověděly úvodní měřené tréninky, které suverénně ovládl úřadující trojnásobný mistr světa Sebastian Vettel s vozem Red Bull?

Foto: John Donegan, ČTK/AP

Pilot Red Bullu Sebastian Vettel během tréninku na Velkou cenu Austrálie.

Článek
Fotogalerie

V garáži Red Bullu vládla v pátek naprostá spokojenost, Vettel spolu s Markem Webberem totiž zajeli v odpoledním tréninku absolutně nejrychlejší časy dne. „Solidní den," pokýval spokojeně hlavou nad výsledkovou listinou německý šampión. „Je to pěkný pohled, ale časy zase tolik neznamenají. Mnohem důležitější je, že jsme odstartovali sezónu bez nejmenšího problému, nemuseli jsme řešit žádné potíže, nehasili jsme žádnou dramatickou situaci. Zkrátka klidný den, během kterého jsme do puntíku naplnili stanovený program," dodal pětadvacetiletý jezdec.

Spokojené úsměvy se rozdávaly také v boxech Mercedesu, třetí čas dne v podání Nika Rosberga budí optimismus, i přesto, že německý jezdec druhý trénink nedokončil kvůli problémům s převodovkou a Lewis Hamilton probrzdil zatáčku a poslal auto do bariéry. „Myslím, že můžeme být spokojení," prohlásil Rosberg. „Obecně to byl dobrý den, i když všechno nešlo úplně hladce. Nikovo umístění ale naznačilo, že jsme konkurenceschopní," doplnil týmový nováček Hamilton, který na konci minulé sezóny skončil v McLarenu.

McLaren si drbe hlavu

U bývalého zaměstnavatele britského jezdce byla patrná nervozita. Nejlepší čas Jensona Buttona z dopoledního tréninku byl totiž o víc než sekundu pomalejší než výkon Vettela a stačil pouze na devátou příčku. „Nejsme tam, kde bychom v téhle fázi sezóny chtěli - a měli - být," hudroval sportovní šéf týmu Sam Michael. „Stále se učíme porozumět novému autu a pneumatikám a naše výkonnost vzbuzuje obavy. Celý tým si drbe hlavu," přidal bez obalu šéf stáje Martin Whitmarsh.

Pozitivní tón naopak zazníval v Lotusu, Kimi Räikkönen a Romain Grosjean se v nejrychlejších časech dne seřadili na čtvrtém a pátém místě. „Dobrý start do sezóny. Nejsme sice úplně nejrychlejší, ale absolvovali jsme tréninky - narozdíl od testů - bez jediného problému," poznamenal Räikkönen.

Lehké roztrpčení bylo znát ve Ferrari, dopoledne zajeli Fernando Alonso a Felipe Massa druhý a třetí čas, odpoledne bylo ale maximem Scuderie šesté místo španělského pilota. „Nejsem příliš překvapený, už testy naznačily, že nejsme nejrychlejší. Auto na trati reaguje skvěle, ale je jasné, že pokud chceme porážet ty nejlepší, musíme na něm ještě zapracovat," řekl Alonso. „Myslím, že za sebou máme pozitivní start. Jsme určitě dál, než jsme byli na konci loňské sezóny," neztrácel hlavu Massa.

Na kolik zastávek se pojede? Nikdo neví

Co však všechny stáje straší beze zbytku, jsou nevyzpytatelné pneumatiky, které na letošní sezónu přichystala firma Pirelli. Letošní směsi totiž „odcházejí" mnohem dříve než ty loňské a v paddocku se téma gum probírá častěji než výkonnost samotných vozů a jezdců.

Úvodní závod v prohřáté Austrálii po zkušenostech v zimních testech ve Španělsku zavedl inženýry do dosud neprobádaných vod a týmy neskrývají obavy. „Tohle je nejhorší rok, co se týká porozumění chování pneumatik. Jsou tam obrovské rozdíly, největší, jaké jsem zažil," líčil technický šéf Williamsu Mike Coughlan. „Technické regule pro auta se nijak dramaticky nezměnily, největší rozdíl oproti loňsku je ve specifikaci gum. Myslím, že nenajdete nikoho, kdo by s přesvědčením prohlásil, že se v neděli pojede na jednu, dvě, tři, čtyři nebo pět zastávek v boxech," dodal šéf Red Bullu Christian Horner.

Fanoušci formule 1 se mají, zdá se, na co těšit. Úvodní závod letošní sezóny startuje v melbournském Albert Parku v neděli v 7:00 SEČ.