Hlavní obsah

Dohra nečekaného konce šéfa závodů F1 Witticha. Údajně šlo o vyhazov

Aktualizováno

Role rozhodčího je těžká, nepochopená a často kritizovaná v každém sportu. Ve formuli 1 má hlavní arbitr ctnostné označení ředitel závodu, ale vyhodit ho tři závody před koncem sezony v situaci, kdy není rozhodnuto o vítězi šampionátu jezdců ani Poháru konstruktérů, je i přinejmenším zarážející.

Foto: Profimedia.cz

Niels Wittich na archivním snímku

Článek

Němec Niels Wittich podle mezinárodní automobilové federace FIA končí na základě společné domluvy. „Plnil své četné povinnosti jako ředitel závodů profesionálně a s oddaností pro věc. Děkujeme mu a přejeme vše nejlepší do budoucna,“ stojí v jejich oficiálním prohlášení.

Jenže sám Wittich dobrovolný odchod podle německého webu motorsport-magazin.com odmítá a naopak tvrdí, že byl vyhozen a dozvěděl se to až v úterý odpoledne, tedy v den svého odchodu z funkce. Každopádně formule 1 bude mít už čtvrtého ředitele během posledních pěti let.

Podle BBC se v paddocku o možném konci Němce mluvilo, ale očekával se až po sezoně. Není jisté, jestli má urychlený odchod spojitost se špatnými vztahy mezi Wittichem a jeho nadřízeným, prezidentem FIA Muhamedem Sulajímem, na jehož kroky si stěžují i samotní jezdci. Nespokojenost vyvrcholila hromadnou stížností Asociace pilotů z minulého týdne.

Proti Wittichovi mluví nekonzistence rozhodování a udělování penalizací závodníkům v posledních závodech, především jde o situace při Velké ceně USA, kde byl po souboji s Maxem Verstappenem pěti sekundami penalizován Lando Norris a ve Velké ceně Mexika, kde v soubojích mezi stejnými jezdci dostal naopak Verstappen dvě desetisekundové penalizace.

Také mu je vyčítáno načasování virtuálního safety car ve sprintu Velké ceny Brazílie, které umožnilo jezdcům McLarenu Piastrimu s Norrisem výměnu pozic.

Post ředitele závodů se zdá být prokletý od konce vlády Charlieho Whitinga, který tuto funkci zastával od roku 1997 až do své smrti v roce 2019 a do značné míry ji pomáhal formovat do podoby, kterou má dnes. Zatímco on ji dokázal zastávat přes dvacet let, za posledních pět let usedne do horkého křesla již čtvrtý Britův nástupce.

Po Whitingovi byl do role ředitele závodů formule 1 dosazen Australan Michael Masi, jehož působení zakončila kontroverze ve finále sezony 2021, když jeho rozhodnutí ohledně safety car, který předjížděl monoposty se ztrátou kola, pomohlo vyhrát první titul Maxovi Verstappenovi na úkor Lewise Hamiltona.

Po tomto incidentu a Masiho odchodu roli převzali Niels Wittich společně s Eduardem Freitasem, který ale po roce sám skončil a nechal tak Witticha ve funkci samotného. Toho teď, tři závody před koncem probíhající sezony, nahradil Portugalec Rui Marques, dosavadní ředitel závodů F2 a F3.