Hlavní obsah

Problém jsme nevyřešili, zní od šéfa Haasu i po úspěšných startech v Číně

Stejný, ale přesto úplně jiný. Americký tým F1 Haas působil ve Velké ceně Číny jako znovuzrozený. Po bídném úvodním závodě v Austrálii dojeli piloti Esteban Ocon a Oliver Bearman na bodech. Následná diskvalifikace pilotů Ferrari posunula Ocona na skvělé páté místo a Bearmana na osmé.

Foto: Go Nakamura, Reuters

Haas Estebana Ocona v průběhu Velké ceny Číny

Článek

Haas díky tomuto výsledku získal 14 bodů a v tabulce Poháru konstruktérů se posunul na šesté místo. „Chceme se ještě zlepšit, ale jsme na dobré cestě. Jsem hrdý na celý tým, jak dokázal zareagovat na neúspěchy v prvním závodě a taky ve sprintu. Gratuluji také Olliemu (Bearmanovi). Dvojité body jsou pro naši stáj skvělou zprávou,“ radoval se po závodě Ocon.

Úspěšní byli oba závodníci i přes jinou volbu strategie. Ocon startoval jedenáctý, ale už během prvního kola se dostal na bodované pozice. Postupem závodu se propracoval až na sedmé místo. Především jeho předjížděcí manévr proti Antonellimu s mercedesem, během kterého si pomohl vyjetím na trávu na vnitřku rovinky, stál opravdu za to.

Bearman na druhou stranu nepostoupil ani z první části kvalifikace. Startoval ze 17. místa a začínal na nevyzkoušených tvrdých pneumatikách, z těch přezul v polovině závodu na střední a překvapivě na nich vydržel až do konce závodu.

„Upřímně jsem nečekal, že dnešní závod ujedu jen s jednou zastávkou v boxech. Pneumatiky vydržely mnohem víc než během kvalifikace i sprintu a auto bylo prostě fantastické,“ pochvaloval si v cíli Bearman, který se propracoval až na 10. místo a bodoval by i bez diskvalifikace soupeřů.

„Byl to opravdu dobrý den, z výsledku mám velkou radost, body jsem dnes nečekal. Tým odvedl skvělou práci, když dokázal vyřešit naše trápení ve sprintu. Obrovské díky všem za dnešní práci, všechno bylo skvělé,“ dodal.

Bearman na sebe upozornil především dvěma předjížděcími manévry jako přes kopírák. Ve 14. zatáčce nejdřív vyzrál na Liama Lawsona a o pár kol později i na Jacka Doohana. Obě situace okořenil slůvkem „Ciao“, které zachytila režie závodu.

V Číně se stáji dařilo po neúspěšném vstupu do sezony v Austrálii, kde se projevila chyba v aerodynamice vozů Haasu. Stáj na ni nemohla přijít během předsezonních testů v Bahrajnu vzhledem k profilu zdejší trati, na které převládají pomalé zatáčky. Problém se objevil v zatáčkách melbournského Albert Parku, které se dají projíždět ve vysoké rychlosti. Monoposty na trati skákaly a donutily stáj měnit jejich nastavení.

„Australský závod pro nás byl šok. S ohledem na testy v Bahrajnu jsme takové výsledky nečekali, ale o to víc si cením reakce celého týmu. Všichni v našich továrnách v Itálii, Británii i Americe spolupracovali s týmem na závodní trati a během několika dnů jsme odvedli kus práce. Neúspěchy zažije každý, ale nesmí nás definovat. Naopak o nás nejvíc řekne, jak se s daným neúspěchem vypořádáme a poučíme se z něj, a to se nám podařilo,“ radoval se šéf stáje Ajao Komacu.

Po úspěšném závodě v Číně si ale Komacu nenalhává, že by ve stáji problémy úplně vyřešili. Spíš si úspěch vysvětluje podobným profilem okruhů v Číně a v Bahrajnu. Pokud by se problém s aerodynamikou monopostu nepodařilo vyřešit, musel by se Haas pokoušet vytěžit maximum ze závodních tratí, na kterých je menší počet rychlých zatáček, jako je například Čína.

„Nic si nenalhávám, problém jsme ještě nevyřešili. Na některých okruzích budeme mít stále velké problémy. Když ale zvládneme s našimi vozy na vhodných tratích pracovat tak jako dnes, můžeme být úspěšní,“ dodal Komacu po závodě.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.