Hlavní obsah

„Příšera“ od BMW vyděsila i Kubicu s Klienem

PRAHA

Ironicky řečeno, máme se na co těšit. Plánované změny ve formuli 1 výrazně ovlivní vzhled monopostů a fanoušci rychlých kol si budou muset zvyknout na poněkud jiné stroje, než na jaké byli zvyklí. Jakým směrem se bude kvůli omezení přítlaku ubírat design vozů, naznačily v úvodu týdne testy na okruhu Montmeló u Barcelony. „Ošklivější formuli jsem ještě neviděl,“ kroutil hlavou nad svým vlastním vozem testovací pilot stáje BMW Christian Klien.

Článek

Změny ve formuli 1 mají jednoznačný cíl: zatraktivnění závodů, které se - až na výjimky způsobené rozmary počasí - staly nudnou podívanou, při níž se o vítězi rozhodne v první zatáčce. V příští sezóně bychom se opět měli dočkat napínavého předjíždění a dramatických jezdeckých duelů. K tomu má dopomoci i omezení přítlaku, které se významně dotkne aerodynamiky.

Jak? To napovědělo právě testování ve Španělsku. Tým BMW představil vůz s výrazně zúženým zadním křídlem, přední křídlo je naopak nápadně širší. Na první pohled odlišný vůz však vzbudil rozporuplné reakce. „Ještě jsem neviděl tak sexy auto. Vypadá opravdu velmi, velmi nově,“ žertoval s ironickým přídechem Klien. „Myslím ale, že si rychle zvykneme. Nehledě na to, že do března, kdy odstartuje nová sezóna, auto projde ještě řadou úprav,“ dodal s nadějí v hlase pětadvacetiletý Rakušan.

„Asi se všichni shodneme, že vzhled našich vozů není úplně ideální,“ přidal se Robert Kubica, podle nějž bude přední křídlo snadným terčem. „Je příliš široké. Jsem zvědavý, kolik jich odletí při prvním závodu v Austrálii hned v první zatáčce,“ mudroval rodák z polského Krakova. „Zase je ale vidět mnohem víc ve zpětných zrcátkách,“ hledal pozitiva čtvrtý muž letošního mistrovství světa.

Kubica je nicméně přesvědčen, že rozdíl mezi letošním vozem a monopostem pro příští rok nebude ve finále propastný. „Proti letošnímu autu samozřejmě ztratíme hodně přítlaku. Se zavedením slicků (bezdrážkových pneumatik) ale zase získáme větší stabilitu v pomalých zatáčkách. Proto si myslím, že zas takový rozdíl mezi vozy nebude,“ dodal.

Formulový expert Pavel Turek o aerodynamických změnách ve formuli 1
„Návratem k přilnavějším bezdrážkovým pneumatikám neboli slickům se zvyšuje tzv. mechanický grip, přítlak neboli aerodynamický grip se naopak úpravou křídel snižuje a vozy tak budou stabilnější. Proti letošnímu roku navíc z monopostů zmizí různá křidélka a další aerodynamická „udělátka“. Tím se zamezí tvoření turbulentních poruch a za vozem se opět bude tvořit tzv. vakuový efekt, lidově vzduchový pytel, který zadní vůz přitáhne. To vše má dopomoci k častějšímu a jednoduššímu předjíždění.“
Související témata: