Článek
Dohoda mezi F1 a americkou firmou General Motors, do jejíhož portfolia Cadillac patří, vznikla už v listopadu minulého roku. Teprve v pátek však byla oficiálně potvrzena.
Původně chtěla stáj do šampionátu vstoupit jako Andretti Cadillac a FIA s tím neměla problém, jenže zástupci formule 1 namítali, že stáj nebude pro šampionát přínosem.
Otočka nastala během minulého roku, ve kterém bývalý pilot F1 Michael Andretti ustoupil od projektu i z organizace Andretti Global a větší iniciativu přebrala firma General Motors. Za těchto podmínek už F1 svolila se vstupem Cadillacu do seriálu.
„FIA a F1 mohou potvrdit, že po dokončení sportovních, technických a obchodních hodnocení byla schválena žádost společností General Motors a TWG Motorsports o zapojení týmu Cadillac do světového šampionátu F1 od roku 2026,“ stojí v oficiálním prohlášení.
Kromě General Motors se na zapojení americké stáje do šampionátu podílí společnost TWG Motorsports, řízená Danem Towrissem, která v podstatě převzala Andretti Global.
„Jak jsme uvedli v listopadu, závazek General Motors přivést do formule 1 tým Cadillac byl důležitou a pozitivní ukázkou vývoje našeho sportu,“ řekl prezident F1 Stefano Domenicali.
„Chtěl bych poděkovat GM a TWG za jejich konstruktivní spolupráci v průběhu mnoha měsíců a těším se, až od roku 2026 přivítáme nový tým na gridu. Bude to další vzrušující rok pro formuli 1.“
Z nového přírůstku ve startovním poli je nadšený i prezident FIA Muhamad Sulajím. „Dnešek je momentem přeměny a já jsem hrdý, že mohu vést federaci k tomuto pokroku. Rozšíření šampionátu F1 na 11 týmů pro příští rok je velkým milníkem. GM/Cadillac přináší svým zařazením svěží energii a začíná tak novou vzrušující éru tohoto sportu,“ uvedl Sulajím.
Do šampionátu vstoupí Cadillac v prvním roce platnosti nových pravidel a má tak pouze 12 měsíců na přípravu pro vstup do nové éry F1. Projekt vede bývalý šéf týmu Marussia Graeme Lowdon, který najal zkušené designéry Pata Symondse a Roba Whitea. Technickým ředitelem se stane Nick Chester, bývalý mechanik Renaultu.
V prvních dvou sezonách bude stáj se sídlem v Silverstonu odebírat motory od Ferrari, od roku 2028 má v plánu vyrábět vlastní pohonné jednotky.
Co se týká jezdecké sestavy, v souvislosti s Cadillacem je nejčastěji skloňováno jméno amerického závodníka IndyCar Coltona Herty. 24letý Američan dříve testoval pro McLaren a podle vlastních slov nabídku zvažuje.
„Jestliže nabídku přijmu, opustím skupinu skvělých lidí, se kterými se mi dobře pracuje. Není to pro mě jasná volba. Není to snadné rozhodnutí, potřebuji čas na rozmyšlenou,“ není si Herta přestupem z IndyCar do F1 jistý.