Hlavní obsah

Pirelli uklidňuje situaci, pro Nürburgring připraví pneumatiky s kevlarem

Praha

Ruská ruleta, k níž Mark Webber přirovnal nedělní Velkou cenu Británie v Silverstonu, by se neměla opakovat. Celkem šest rozcupovaných pneumatik Pirelli, které během závodního víkendu v britské Mekce motorsportu ve vysoké rychlosti doslova explodovaly, vyděsilo paddock natolik, že jezdci pohrozili bojkotem víkendové Velké ceny Německa. Dodavatel gum urychleně zapracoval na nápravě a již na Nürburgringu budou mít týmy k dispozici namísto ocelového vyztužení pásy v pneumatikách vyrobené z kevlaru.

Foto: Nigel Roddis, Reuters

Zoufalý Lewis Hamilton míří do depa v Silverstonu se zbytkem rozcupované pneumatiky.

Článek

Tento materiál, který je odolnější proti proražení, bude podle prohlášení Pirelli použit na zadní pneumatiky. Od další Velké ceny Maďarska firma nasadí pneumatiky používané v loňské sezóně v kombinaci se současnou směsí.

Kevlar měl být k dispozici už v Kanadě

Podle britského listu Daily Telegraph měl kevlarový kord v konstrukci pneumatiky nahradit ocelové vyztužení již na začátku června při Velké ceně Kanady. Odpor některých stájí ale inovaci odložil.

"Je to smutné. Některé týmy vetovaly zavedení novinky v Kanadě ze strachu, aby jiným stájím neseděly nové pneumatiky víc než jim. Výsledek této krátkozrakosti jsme mohli všichni vidět v Silverstonu," poznamenal rozezleně šéfkonstruktér Red Bullu Adrian Newey s němým odkazem na stáje Ferrari, Lotus a Force India.

Mezitím se mimo původní harmonogram odehrají mimořádné testy. Plánovaného testu mladých pilotů v Silverstonu (17.-19. července) se z rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace FIA budou moci zúčastnit i závodní jezdci. Pirelli navíc dostalo šanci dvou extra testů - příští týden ve Francii na okruhu Paul Ricard a dva týdny na to v Barceloně - za použití letošních závodních monopostů.

Pneumatiky musí snášet vyšší zátěž

Jasnější se zdá rovněž důvod nedělního "gumového fiaska". Podle Pirelli stála za selháním pneumatik kombinace rychlosti, zatížení a výšky obrubníku v zatáčce číslo 4, přes který piloti přejíždějí levou zadní pneumatikou. Letošní vozy jsou totiž o dvě sekundy na kolo rychlejší než ty loňské a pneumatiky proto musejí snést vyšší zátěž. Vyšší obrubník pak přispěl k destrukci gum. Italský dodavatel ale důrazně upozornil, že jeho závěr nijak neobviňuje provedení okruhu v Silverstonu.

To také již dopředu odmítli představitelé Britského klubu závodních jezdců, který okruh provozuje. "Nové obrubníky jsou na okruhu od roku 2009 a za tu dobu přes ně přejely tisíce vozů, aniž by při tom nějak utrpěly. Kontrolovala je i FIA a nenašla nic závadného. Pokud by nás chtěl Bernie (Ecclestone), FIA a Pirelli nějak obviňovat, měli by začít hlavně u sebe," poznamenal šéf klubu Derek Warwick.

Zástupci Pirelli ovšem v oficiálním prohlášení uvedli, že na nedělních problémech nesou svůj díl viny i týmy samotné. Některé stáje prý úmyslně nasazovaly pneumatiky určené na pravou stranu vlevo a opačně, navíc prý zadní kola oproti doporučení výrobce podhustily. Italský výrobce nicméně konstatoval, že tyto praktiky všichni včetně Pirelli podcenili, a proto nebyly výslovně zakázány.

Související témata: