Hlavní obsah

Piloti F1 se shodli, že závěr v Austrálii byl chaos

Za chaos, ke kterému nemuselo dojít, označili piloti formule 1 závěr Velké ceny Austrálie, kterou ovlivnily kolize několika jezdců po restartu dvě kola před koncem. Vítězný Max Verstappen z Red Bullu důvody přerušení závodu nechápal, Esteban Ocon z Alpine, jenž Grand Prix po střetu s týmovým kolegou Pierrem Gaslym nedokončil, označil některé soupeře za sebevrahy. Tým Haas podal proti výsledkům neúspěšný protest.

Foto: Asanka Brendon Ratnayake, ČTK/AP

Závodník Max Verstappen po kvalifikaci F1 v australském Melbourne.

Článek

"Nemyslím si, že ty červené vlajky byly nutné. Mnoho jezdců to nechápalo. Bylo to velmi chaotické," citovala Verstappena agentura DPA. "Vedení závodu si samo způsobilo problémy. Měli jsme normálně dojet za safety carem," doplnil Nizozemec.

Nečekanému dramatu předcházela nehoda Kevina Magnussena z Haasu, který čtyři kola před koncem utrhl po nárazu do zdi pravé zadní kolo. Vedení Velké ceny, které závod přerušilo už v úvodu po nehodě Alexandera Albona, se rozhodlo kvůli úklidu trosek vyvěsit červené vlajky i podruhé. Verdikt překvapil také jezdce. "Cože?" divil se do vysílačky Fernando Alonso.

Po restartu z klasického rozestavení na roštu došlo hned v úvodní zatáčce k řadě střetů. Alonso či Sergio Pérez z Red Bullu se propadli, ještě hůře skončili Logan Sargeant z Williamsu, Nyck de Vries z Alpha Tauri či Gasly s Oconem. Všichni poškodili vůz natolik, že museli odstoupit.

Komisaři závod opět přerušili a po delším rozhodování nařídili znovu restart, tentokrát z boxů za zpomalovacím vozem se zachováním pořadí jako při druhém přerušení. Jezdci takto odjeli poslední, 58. kolo a závod skončil v okamžiku projetí cílové rovinky po odjezdu safety caru. "Po emoční stránce to bylo jako na horské dráze. Dělo se toho fakt dost a těžko pochopit, co se na konci všechno stalo," uvedl Alonso.

Mnohem hůře brali závěr jezdci, kteří jej kvůli nehodě po druhém restartu nedokončili. "Jsem zničený, že z toho nebyl dobrý výsledek.. Byl jsem blízko, abych získal deset bodů, a je hrozně hořké to teď přijmout. Závěr nechci ani komentovat," uvedl Gasly, který navíc po vzájemném střetu vyřadil týmového kolegu Ocona.

Foto: Jaimi Joy, Reuters

Nizozemský pilot F1 Max Verstappen v akci.

Francouz pochybení parťáka bral s nadhledem. "Byl to velmi chaotický restart. Mohl jsem jsem klidně havarovat s kýmkoliv jiným. Nejsem na něj naštvaný. Přišel a omluvil se," řekl Ocon.

Místo toho se zlobil na jiné soupeře kvůli riskantní jízdě. "Někteří se chovali v první zatáčce jak sebevrazi. Například na vnitřku Nyck (de Vries). Bylo to velmi těsné. V takovou chvíli můžete hodně získat, pro některé jezdce to ale bylo až moc," podotkl Ocon.

Těžce nesl neúspěch i Carlos Sainz z Ferrari, který dostal za kolizi s Alonsem po restartu pětisekundový trest. Kvůli malým rozestupům se ale propadl ze čtvrtého na nebodované 12. místo. "Je to nejvíce nespravedlivá penalizace, jakou jsem v životě viděl," prohlásil Sainz, který dostal i dva trestné body.

Haas protestoval proti výsledkům, protože jeho jezdec Nico Hülkenberg se dostal po nehodách soupeřů po druhém restartu na čtvrté místo; jelikož ale ředitelství závodu určilo před závěrečným dojezdem pořadí stejné jako před nehodami, projel cílem jako sedmý. Komisaři stížnost zamítli.

Související témata: