Článek
Minulá sezona byla pro Oscara Piastriho průlomová, když kromě dvou individuálních triumfů ve Velkých cenách pomohl McLarenu k prvnímu Poháru konstruktérů po 26 letech. „Vyhrát velké ceny, a to hned v rané fázi kariéry, mi umožnilo ochutnat úspěch, ale chci mnohem více,“ nastínil své cíle pro další rok.
V tom uplynulém totiž často nestačil na týmového kolegu Landa Norrise a další elitní závodníky. Do boje o titul mistra světa jednotlivců tak promluvit nemohl.
„Vloni jsem během několika víkendů nebyl tak silný, jak jsem chtěl. Myslím si ale, že si buduji odolnost, abych se při takových víkendech dokázal rychleji přizpůsobit,“ věří Piastri ve větší vyrovnanost svých výkonů.
„V mimosezonním období jsem tvrdě pracoval. Rozdíly na čele budou pravděpodobně neuvěřitelně malé, ale jsem nadšený z toho, že po dvou sezonách v tomto sportu mám ještě prostor pro růst.“
V minulé sezoně, zvláště v její druhé polovině, plnil Piastri spíše pomocnou roli pro svého parťáka Norrise, který své šance na zisk mistrovského titulu a sesazení Maxe Verstappena z trůnu F1 živil o něco déle. Do letošní premiéry v Austrálii ale nastupují oba jezdci za stejných podmínek a s čistým štítem.
„Hlavním aspektem je, že oba naši jezdci začínají sezonu se shodnými možnostmi,“ uvedl při představení nového monopostu šéf stáje Andrea Stella. „Z minulého úspěšného roku se oba jezdci poučili. Ohromilo mě, jak dobře jsme všichni v týmu spolupracovali. V tom budeme chtít pokračovat i letos.“
„Snažíme se poučit z vlastních chyb a nesvalovat vinu za nedostatky na ostatní, to mě velmi těší. Je pro nás stěžejní, aby všichni naši zaměstnanci, včetně pilotů, dodržovali principy naší stáje a věřili jim. Kdyby to tak nebylo a piloti se těmito principy neřídili, nebyli by to ti praví pro náš tým,“ chválil Stella svou stáj.
„Velmi se těším na tuto novou výzvu. To, že oba naši jezdci mohou pomýšlet na titul ukazuje, že jako stáj i piloti něco děláme správně. Znamená to taky, že jsou naše vozy konkurenceschopné a že z technického i závodního hlediska jsme odvedli dobrou práci.“
I přesto, že Stella má z konkurence vlastních závodníků radost, nemusí to pro stáj jako takovou znamenat pouze pozitiva. Jistě, v případě potřeby si mohou závodníci na trati pomoct, učí se od sebe a kooperují i v boxech, ale můžou svůj tým stát body.
Vyrovnaní parťáci mohou bojovat o stejné pozice a brát si body navzájem. Nehledě na to, že mezi nimi může dojít ke kolizi, a stáj by tak přišla o body jednoho nebo obou pilotů.
Je otázka, zda je lepší mít jasně určeného dominantního pilota, jak je tomu v posledních letech například u Red Bullu, kde Verstappen nelítostně drtí jednoho týmového kolegu za druhým, nebo vyrovnanou dvojici, která do týmového bodového zisku přispívá podobnou měrou.
McLaren samozřejmě touží po obhajobě Poháru konstruktérů, a proto se zdá být výhodnější mít oba jezdce na vysoké úrovni, ale zároveň by poprvé od roku 2008, kdy triumfoval Lewis Hamilton, chtěl mít i svého mistra světa…
Jestli jeden z dvojice Norris, Piastri bude takovým lídrem, se ale ukáže až v průběhu roku.