Článek
Formule 1 není jen soubojem skvělých pilotů, ale i bitvou výtečných designérů a inženýrů, kteří se v rámci pravidel snaží najít to nejlepší řešení, jak být na trati nejrychlejší. A když už jím jste, můžete si být jistí, že konkurence se snaží okouknout či přímo okopírovat různé detaily z vašich aut. Mají své fotografy, mezi jejichž úkoly nepatří jen reprezentativní snímky, ale občas dostanou i špionážní úkoly, aby zachytili ten a ten kousek ze soupeřova vozu.
Zvlášť při předsezonních testech se týmy pokoušejí zůstat v co největším utajení. Kolem jejich boxů jsou ploty, poškozená auta se vozí z tratě pod plentou. Jenže při závodě – a zvlášť takovým, jakým je ten v úzkých uličkách monackého knížectví – nelze vše držet pod pokličkou.
Red Bull Floor at Monaco #MonacoGP #Perez #Verstappen #F1 #Formula1 pic.twitter.com/d7KdvteOZb
— Maddi (@SocialTerritory) May 27, 2023
„Mám pocit, že toho jeřábníka vyškolili v Cirque du Soleil, jak vysoko dokázal naše auto vytáhnout a ještě pod jakým úhlem. To pro nás – kulantně řečeno – nebylo příliš optimální," říkal s hořkým úsměvem Toto Wolff, šéf stáje Mercedes. V luftu se totiž ocitl také monopost Lewise Hamiltona, a tak jste v tu chvíli okamžitě slyšeli cvrkot fotoaparátů.
Právě podlaha – z logiky věci nejméně viditelná část vozu – generuje podle odhadů až 60 procent přítlaku celého vozu. Pro Red Bull je navíc proudění vzduchu pod auto zřejmě tou klíčovou výkonnostní výhodou oproti ostatním. I proto je jejich řešení podlahy pro konkurenty tak zásadní, a i proto se už v Monaku a v dalších týdnech ještě budou zkoumat veškeré dostupné snímky.
„Podlaha Red Bullu je natolik komplikovaná a s tolika křivkami, že na 2D fotografii a za takového světla z ní nic nevyčtete. Takže nám to ani zdaleka neulehčuje její kopírování," říká inženýr Williamsu Dave Robson.
To technický ředitel Mercedesu Andrew Shovlin odkrytí rozhodně nerelativizuje, podobně jako McCullough z Aston Martinu. Ten přiznává, že se dá hodně zjistit už z toho, jak se opotřebovává deska podvozku. „V padoku je hodně nadšených aerodynamiků, kteří všechno zkoumají."
A co na to Christian Horner, boss stáje Red Bull? „Je velmi neslušné se dívat ženám pod sukně," řekl v žertu. „Ale každý tým zaměstnává špionážní fotografy, aby získali snímky aut, když jsou rozložené na kousky." Zůstával však nad věcí, protože Red Bull vyhrál všech šest letošních závodů a než by soupeři dokázali implementovat získané informace, může mít Max Verstappen rozhodující náskok.
Špionážní fotografové však neslídí jen u konkurence. Při závodě často detailními snímky pomáhají inženýrům s tím, aby odhalili, jak moc je kupříkladu u jejich monopostů poškozené přední křídlo po nějakém dotyku.