Článek
Hamilton v sobotu v Barceloně ukořistil 100. pole position, a přestože v úvodu ztratil vedení, o jeho triumfu rozhodla správně načasovaná strategie dvou zastávek v boxech. Díky ní se před Verstappena dostal šest kol před koncem. Nizozemec alespoň získal prémiový bod za nejrychlejší kolo v závodě.
"Byl jsem zkrátka na lovu. Šlo o skvělý závod, v němž jsme předvedli výbornou strategii. Nebylo snadné smazat tu dvacetisekundovou ztrátu, ale vyplatilo se to," uvedl v pozávodním televizním rozhovoru Hamilton.
"Jednoduše nám chyběla rychlost. Zkusil jsem vše, ale nejsme tam, kde bychom chtěli. Musíme máknout a dohnat je, protože jsme v tuhle chvíli pomalejší," posteskl si Verstappen.
Mladého jezdce Red Bullu dělilo od Hamitona v kvalifikaci jen 36 tisícin sekundy, do závodu ale měl lepší vstup. V první zatáčce se natlačil před Hamiltona a Brit musel po tvrdém manévru na poslední chvíli zabrzdit, aby s ním nehavaroval. Na zpomalení úřadujícího mistra světa doplatil následně i třetí Bottas, který se propadl za Charlese Leclerca z Ferrari.
V devátém kole zhasl vůz Jukimu Cunodovi a na trať vyjel safety car. Během pauzy si přijel pro výměnu pneumatik Antonio Giovinazzi z Alfy Romeo, jenže tomu přinesli mechanici špatné gumy a Ital se po kuriózní situaci propadl na poslední místo.
Verstappen se udržel ve vedení i po restartu, nicméně Hamilton si ho na víc než 1,5 sekundy nenechal ujet. Ve 25. kole proto Nizozemec zajel pro nové pneumatiky, a byť jeho zastávka trvala kvůli zpoždění mechanika 4,2 sekundy, využil po návratu situace, že do boxů zajel i před ním jedoucí Daniel Ricciardo. Pilot Red Bullu se tak za ním nemusel zdržovat, a když zajel pro nové gumy i Hamilton, měl před ním už šestisekundový trhák.
Brit sice dál prokazoval výbornou rychlost a později se k Verstappenovi dostal znovu na rozdíl menší než sekunda, nicméně ani se systémem DRS se mu nedařilo soupeře předjet. Mercedes tedy vsadil na alternativní strategii, ve 43. kole povolal Hamiltona do boxů ještě jednou a mistr světa zahájil na čerstvých pneumatikách velkou stíhací jízdu.
"V tu chvíli mi bylo jasné, že je hotovo. Sám už jsem se s pneumatikami trápil a bylo vidět, jak se každé kolo Hamilton přibližuje. Mohl jsem jen sedět a sledovat to," řekl Verstappen.
Přestože sedminásobný mistr světa ztrácel 22 kol před koncem z třetího místa na čelo 23 sekund, v dalším průběhu Verstappenův náskok rychle mazal. Třináct kol před koncem se sice nečekaně zdržel za týmovým parťákem Bottasem, který ho pustil před sebe jen velmi nerad a navíc až po několika zatáčkách, nicméně vliv na Hamiltonovu jízdu to už nemělo.
Šest kol před koncem se pilot Mercedesu snadno dostal i před Verstappena a tomu nezbylo nic jiného než zkusit získat po výměně nejměkčích pneumatik prémiový bod za nejrychlejší kolo závodu. Pilot Red Bullu se poučil i z minulého týdne, kdy o bonus přišel kvůli porušení traťových limitů a tentokrát vše zvládl bez námitek komisařů. Nic na tom při své snaze nezměnil ani třetí Bottas.
Hamilton vyhrál v Barceloně popáté za sebou a pošesté celkově, čímž vyrovnal zdejší rekord Michaela Schumachera. Na stupních vítězů se seřadili ve stejném pořadí identičtí jezdci jako minulý týden v portugalském Portimau. Příští závod v Monaku se uskuteční 23. května.
Velká cena Španělska, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Barceloně: |
1. Hamilton (Brit./Mercedes) 1:33:07,680 |
2. Verstappen (Niz./Red Bull) -15,841 |
3. Bottas (Fin./Mercedes) -26,610 |
4. Leclerc (Mon./Ferrari) -54,616 |
5. Pérez (Mex./Red Bull) -1:03,671 |
6. Ricciardo (Austr./McLaren) -1:13,768 |
7. Sainz (Šp./Ferrari) -1:14,670 |
8. Norris (Brit./McLaren) -1 kolo |
9. Ocon (Fr./Alpine) -1 kolo |
10. Gasly (Fr./AlphaTauri) -1 kolo. |
Nejrychlejší kolo: Verstappen. |
Průběžné pořadí (po 4 z 23 závodů): |
1. Hamilton 94 b |
2. Verstappen 80 |
3. Bottas 47 |
4. Norris 41 |
5. Leclerc 40 |
6. Pérez 32 |
Pohár konstruktérů: |
1. Mercedes 141 |
2. Red Bull 112 |
3. McLaren 65 |
4. Ferrari 60 |
5. Alpine 15 |
6. AlphaTauri 10 |
6. Aston Martin 5 |