Článek
Tak třeba Lando Norris z McLarenu se rozčiloval a přirovnával oním nařízením jezdce ke školákům. „Měli bychom mít možnost říkat, co chceme a čemu věříme, nejsme přece ve škole, abychom se ptali, zda můžeme tohle, či ne." Christian Horner, šéf mistrovského Red Bullu, zase pravil: „Se sportem by se nemělo zacházet jako s politickým nástrojem. Sport má bavit, je v něm jistý prvek odpoutání od reality. Ale nikdy jsme jezdcům neomezovali svobodu slova. Nechceme mít přece v F1 roboty bez názorů, kteří jen závodí."
Leckdo vnímá, že „náhubkový" zákon v podání FIA je namířen proti hlasitým názorům a viditelným gestům z posledních sezon F1. Lewis Hamilton stál za poklekáváním jezdců před závody, čímž upozorňoval na rasismus či špatnou integraci menšin a některých sociálních skupin. Sebastian Vettel, který po minulé sezoně ukončil kariéru, zase opakovaně mluvil o ekologii, udržitelnosti a varoval před zbytečnou konzumností.
„Od FIA mě to nepřekvapilo. Ale nic mi nezabrání mluvit o věcech a problémech, které mě zajímají a které existují. Cítím, že sport má určitou zodpovědnost vyjadřovat se k věcem a vytvářet povědomí o důležitých otázkách, zvlášť když cestujeme a závodíme na různých místech po světě," uvedl Hamilton. „Stále tu je spousta bariér a já mlčet nebudu."
Záhy se Hamiltonovi dostalo podpory od šéfa šampionátu F1 Stefana Domenicalliho. Ten zdůraznil, že formule 1 nemůže o zásadních tématech alibisticky mlčet. „Vzhledem k postavení našeho sportu máme obrovskou příležitost, když je F1 stále více globálnější a multikulturní."
Těžko říct, jestli se „úředníci" z FIA odporu a křiku jezdců zalekli, nicméně před pár dny dostaly týmy od nich dopis, kde interpretaci pravidel upřesňují. Tak aby před nedělním startem sezony bylo jasno. Piloti musí politicky a nábožensky mlčet (a neprojevovat se) během předzávodní přehlídky jezdců, hymen, oficiálního focení a také během pódiových oslav. Při rozhovorech s novináři ale mají zase ústa otevřena, stejně jako nikdo neomezuje jejich sociální sítě.
Zkrátka – klidně mluvte, ale tam kde vás neslyšíme.
FIA argumentuje, že chce zajistit „neutralitu během klíčových okamžiků."
Otázkou jsou ale postihy. Nařízení sice mají kontrolovat komisaři závodů, ale můžeme si vzpomenout, jak dopadla jejich snaha zakázat pilotům v kokpitech piercingy, náušnice a řetízky. Na papíře nařízení je, ale papír snese všechno, takže v reálu zásadnější vymáhání nepřišlo a zůstalo spíše u slovního „bububu".