Hlavní obsah

Nováčci na startu formule 1: Slavné jméno angažmá nezaručuje, Doohan musí o své místo v Alpinu bojovat

Syn legendy motorismu se potatil. I když místo motorek jezdí ve formulích. Jack Doohan vstupuje do své první kompletní sezony formule 1 ve stáji Alpine se strašákem v zádech. Tím je čtveřice testovacích pilotů v čele s Francem Colapintem, kteří by stáli o jeho místo. Australanovi může taková motivace pomoct i uškodit.

Foto: Asanka Brendon Ratnayake, ČTK/AP

Jezdec Alpinu Jack Doohan

Článek

Nedělní Velká cena Austrálie nebude pro Doohana první v F1. Už loni absolvoval za Alpine GP v Abú Zabí, kde z pozice rezervního pilota nahradil Estebana Ocona.

K formulovým závodům se syn motocyklové legendy a pětinásobného mistra světa Micka Doohana dostal přes motokáry. Tu první mu dal rodinný přítel Michael Schumacher, který zůstává jezdeckým idolem Jacka Doohana. Po vzoru otce zkoušel prorazit i na dvou kolech, ale po zlomenině nohy na motorce se pevně usadil za volantem formulí.

Jezdit bude za Alpine, jehož akademií prošel – a jako první mladík se propracoval až do formule 1. Přísně vzato je vlastně druhý. Prvním absolventem akademie Alpinu je Oscar Piastri, který ale před vstupem do F1 odešel závodit za McLaren a všechny své dosavadní závody odjezdil za britskou stáj.

Zpátky k Doohanovi, v letech 2022 a 2023 působil ve formuli 2 a nejlépe se umístil třetí se třemi výhrami v závodech. Předtím závodil i ve formuli 3, kde si v šampionátu dojel pro druhé místo v sezoně 2021.

Ještě před vstupem do Alpinu byl mezi lety 2017 a 2021 součástí juniorského programu Red Bullu, díky kterému se jako mistr Austrálie v motokárách dostal do Evropy a pronikl do britské formule 4. Před sezonou 2022 učinila jeho rodina rozhodnutí o přestupu k Alpinu, čímž se zvýšily Doohanovy šance na místo v kokpitu vozu F1.

Už jako rezervní pilot absolvoval v minulém roce početná testování ve starších vozech, mnoho hodin na simulátoru a Velké ceny strávené v paddocku jako náhradník za Gaslyho nebo Ocona, na jejichž vozech pomáhal upravovat nastavení a vychytávat mouchy.

„Snažím se Jacka podporovat, jak jen můžu, a pomáhat mu ze svých zkušeností. Je to skvělý a talentovaný kluk. Už před začátkem roku se hodně mluvilo o jeho místě, ale nesmí se z toho sesypat. Nakonec máme nejlepší práci na světě a musíme si to užívat, i když jsme zrovna v těžké situaci. Od těch se musíme oprostit, uzavřít se a podávat stoprocentní výkony. V tom se mu snažím pomáhat,“ promluvil o stresu a podpoře mladého kolegy Pierre Gasly.

Povýšením Doohana do pozice hlavního jezdce ale starosti nekončí a je to právě stáj Alpine, která mu připravuje překážky, jež musí zdolat. Ještě před začátkem sezony vyšlo najevo, že tým bude mít pro sezonu hned čtyři rezervní a testovací piloty, z nichž jedním bude Franco Colapinto, který vloni ve Williamsu vystřídal na posledních devět závodů Logana Sargeanta.

To vyvolalo spekulace o tom, zda má Doohan své místo jisté a na jak dlouho. Sám Australan svou situaci komentoval na čtvrteční tiskové konferenci v Melbourne.

„Upřímně o tom moc nepřemýšlím, protože nemá smysl přemýšlet nebo mluvit o spekulacích. Mám smlouvu minimálně pro aktuální ročník a těším se, že ho začnu na domácí půdě v Austrálii.“

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

„Pokud jde o nejistotu, je to stejné jako všude jinde. Pokaždé, když usednu za volant, musím podat co nejlepší výkon, nehledě na to, jestli máme v týmu někoho, kdo se třese na mé místo,“ vysvětloval Doohan.

„My takové jezdce máme čtyři. Moje místo, stejně jako Pierrovo určitě nechce jenom Franco, ale to je normální. Na jejich místě jsem taky toužil po místě jednoho ze dvou jezdců. Nenechám se tím rozhodit a budu si užívat každý moment v kokpitu.“

A to je vlastně jeho jediná možnost. Musí si užívat sport, ve kterém je dobrý, a zbytečně se nestresovat, což by mohlo vyvolat chyby. Je ve složité situaci, kterou vytvořil jeho tým ve snaze zvýšit co nejrychleji jeho výkonnost se strašákem ztráty místa. Přesně to je způsob, jakým vypočítavý poradce Alpinu pro motorsport Flavio Briatore pracuje.