Hlavní obsah

Nováčci na startu formule 1: Lawson se pokusí uspět v ambiciózním Red Bullu

V pravém smyslu slova už nováčkem není, poprvé se do formule 1 dostal v roce 2023, kdy jako rezervní pilot Racing Bulls (tehdy AlphaTauri) zaskakoval v pěti Velkých cenách zraněného Ricciarda a vloni už si vysloužil stabilní místo v sesterské stáji Red Bullu. Až letos ale Novozélanďan Liam Lawson absolvoval kompletní předsezonní program, a to rovnou v Red Bullu – stáji mistra světa posledních 4 let.

Foto: David Davies, PA Images, Profimedia.cz

Liam Lawson z Red Bullu před novou sezonou

Článek

Ve formuli 1 už absolvoval 11 Velkých cen a třikrát dokázal dojet na bodující pozici, až letos ale Novozélanďan vstupuje do sezony s jistotou pozice startujícího pilota. A hned v Red Bullu po boku Maxe Verstappena, vítěze posledních 4 šampionátů.

Ale hezky popořadě. Lawson nepochází na rozdíl od většiny pilotů F1 z bohaté rodiny. Jeho rodiče museli prodat dům, aby se dostal do Evropy a mohl svůj talent rozvíjet.

„Nedokončil jsem ani střední školu. Jediné, co mě zajímalo, bylo závodění a snaha splnit si sen o formuli 1. Bylo to těžké, ale nikdy ne tak moc, abych se snu vzdal a vrátil se domů,“ vzpomínal Lawson na své závodní začátky v Evropě.

Přes nezpochybnitelný talent se do juniorského týmu Red Bullu ani do jiného nedostal a nebýt štěstí, v královské disciplíně motorsportu bychom ho vídat nemohli. V 17 letech na domácí novozélandské závodní sérii Toyota Winter Series ale dokázal zaujmout skauty, a ne hned tak někoho, nýbrž poradce Red Bullu pro motorsport Helmuta Marka.

Následně se stal součástí juniorského programu Red Bullu a v něm absolvoval šampionát F3 i F2, ve které skončil nejlépe třetí.

I přes absenci mistrovských titulů na sebe dokázal upozornit natolik, že se stal rezervním pilotem Racing Bulls (v té době AlphaTauri) a Red Bull, a když se naskytla příležitost v roce 2023, zaskočil na pět závodů zraněného Daniela Ricciarda. Následoval rok, ve kterém se Lawsonovi otevřely dveře do Racing Bulls. Svou houževnatostí a agresivitou si pro letošní sezonu zajistil místo v hlavní stáji rakouského výrobce nápojů místo Sergia Péreze, který podával nepřesvědčivé výkony.

Tím ale práce 23letého Novozélanďana nekončí, ba naopak. Verstappen už dokázal zastavit progres jiných slibných pilotů jako Pierra Gaslyho nebo Alexe Albona a již zmíněný Pérez ve stejné stáji s Nizozemcem také neexceloval.

Lawson je ale jiný. Už během svých loňských závodů ukázal, že se zkušenějších závodníků nebojí. Na již zmíněného Péreze ukázal v Mexiku zdvižený prostředníček po vzájemném kontaktu jejich vozů, ke kterému by ale nemělo vůbec dojít s ohledem na to, o kolik rychlejší bylo auto Red Bullu oproti RB.

První konflikt ale přišel hned v prvním týdnu po nahrazení Ricciarda. Ve sprintu v Austinu s přehnanou agresivitou vytlačil Lawson z trati Fernanda Alonsa. Helmut Marko takové momenty dokáže ocenit a určitě byly právě nebojácnost a důraz důvody, proč Lawsona do rodiny Red Bullu přijal.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začíná 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Předsezonní testování v Bahrajnu nedopadlo pro Red Bull podle představ, ale hlavním důvodem byla neschopnost najít ideální nastavení nového typu vozu RB21.

Lawson absolvoval 149 kol, třetí nejnižší počet ze všech dvaceti pilotů. Zčásti to bylo kvůli počasí, Lawson měl jezdit celý druhý den, ale Red Bull si nepřivezl žádné pneumatiky na mokrý povrch a v bahrajnské poušti nečekaně pršelo.

Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera byl Lawson při testech užitečný. „Zapracovává se do týmu a dává nám cennou zpětnou vazbu – je stejná, jakou slyšíme od Maxe.“

Porovnání s Verstappenem se Lawson nejspíš nevyhne a čeká ho nejtěžší práce v šampionátu formule 1. Dělat týmového kolegu nizozemskému mistrovi světa je fyzicky i psychicky náročné. Dalším faktorem je neúprosnost, se kterou se v Red Bullu zbavují pilotů, kteří neplní vysoké požadavky vedení. Na místo v jedné ze stájí se už třese talentovaný Arvid Lindblad, který ještě letos do F1 nastoupit nemůže, ale příští rok mu bude 18 a už má dostatek bodů, aby mu byla udělena superlicence.

Otázkou tak zůstává, jestli Lawson do příštího ročníku v týmu vydrží a jestli se mu bude dařit vozit pravidelně body, kterými by podpořil Maxe Verstappena v týmovém boji o Pohár konstruktérů.