Článek
Isack Hadjar, 20letý rodák z Paříže, má alžírské předky. Díky tomu přináší nové propojení šampionátu s Afrikou, kde se naposledy Velká cena konala v Jihoafrické republice v roce 1993, a v současnosti probíhají jednání o navrácení závodů na tento kontinent.
Hadjar, kterého matka zastupuje jako manažerka a otec je kvantový fyzik, o svých alžírských kořenech promluvil během předsezonního testování v Bahrajnu.
„Nejspíš je teď reprezentuji. Sice závodím pod francouzskou vlajkou, ale ve formuli 1 nikdy nebyl alžírský závodník. Pokusím se závodit co nejlépe, aby na mě mohli být hrdí,“ vysvětloval pilot stáje Racing Bulls.
Prozatím je v povědomí světa formulí především díky dvěma věcem, častému tvrdému vyjadřování do týmové vysílačky a nevydařenému boji o titul v F2 přes slibný začátek loňské sezony.
Do formule 1 totiž přichází po loňském druhém místě, ve kterém do posledního závodu bojoval o prvenství s Gabrielem Bortoletem, ale chyba na startu GP Abú Zabí rozhodla o výsledku závodu i celé sezony. V roce 2022 skončil čtvrtý ve formuli 3.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začíná 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.
Ve stejném roce souběžně závodil i v regionálním Asijském šampionátu formulí, ve kterém se umístil na třetí příčce, předtím rok závodil v regionálním Evropském šampionátu, kde skončil pátý. Kariéru ve formulových závodech začal ve francouzské formuli 4, kde za dvě sezony skončil nejlépe třetí.
„Do formule 1 jsem se probojoval. Má cesta nebyla snadná, ale o to víc se těším na výzvu, kterou má účast přináší. Jsem hladový po úspěchu a vydám ze sebe maximum, abych byl na trati co nejlepší,“ popisoval Hadjar sám sebe během zahajovací show F1 v Londýně.
Francouzův závodní styl zahrnuje agresivní brždění při vjezdu do zatáčky. Čili taktika, která se v minulosti nevyplatila Lewisi Hamiltonovi v nové generaci vozů. Nevyplácí se je tak zatěžovat. Se ztrátou přítlaku při velké změně rychlosti v zatáčce se zamykání předních kol stává nepředvídatelným.

Isack Hadjar ve voze Racing Bulls během předsezonního testování
V předsezonních testech nebyl nijak oslnivý, ale v porovnání s týmovým kolegou Júkim Cunodou výrazně nezaostával, což ukazuje spíš na nízkou konkurenceschopnost nového monopostu Racing Bulls než na nováčkovské chyby mladého pilota.
„Dařilo se mi vytáhnout z vozu maximum a rychle jsem si zvyknul na rychlost formule 1. Teď přichází složitější část, ve které musím vytěžit maximum ve stěžejních chvílích. Cítím, že především v krátkých jízdách před sebou pořád máme spoustu práce,“ shrnul Hadjar testy.
Jeho šance u Racing Bulls se zrodila shodou okolností. Hadjar je od roku 2022 členem juniorského programu Red Bullu a po loňských nepřesvědčivých výkonech Sergia Péreze v hlavním týmu rakouské firmy se uvolnilo jeho místo. To zabral Liam Lawson a místo něj nastoupil právě Hadjar.
Před ním stojí stejná výzva jako předloni u Nycka de Vriese. Nizozemec situaci neustál, odjel pouhých 10 závodů, než ho nahradil zkušený Australan Daniel Ricciardo.
Střídání pilotů ukazuje, jak nelítostní umí v Red Bullu být. Šéf stáje Christian Horner společně s poradcem pro motorsport Helmutem Markem mají navíc už vyhlédnutého dalšího talentovaného závodníka Arvida Lindblada, který bude od příštího roku k dispozici pro závody F1.
To může ještě zvýšit tlak na Hadjara a jeho počínání bude Marko bedlivě sledovat. Upřednostňuje totiž závodníky, kteří pod tlakem zvládnou podávat nejlepší výkony.
Mladého Francouze každopádně čeká náročný vstup do světa F1. Tady se, zvlášť v barvách stájí Red Bullu, chyby neodpouští a chladnokrevné odepisování jezdců je na denním pořádku.
Jestliže je nejtěžší rolí v F1 být týmovým parťákem Maxe Verstappena, pokusit se uspět v Racing Bulls s enormním tlakem na mladé jezdce je hned v závěsu. A právě tento úkol Hadjara letos čeká.