Hlavní obsah

Neshody mezi BMW a Williamsem se vyostřují

PRAHA

Zdá se, že letitá spolupráce mezi německou automobilkou BMW a stájí formule 1 Williams by mohla nabrat brzký konec. Obě strany se v posledních dnech obviňují z neprofesionality a viní jeden druhého za špatné výsledky týmu v seriálu mistrovství světa. Vzájemné neshody se začaly naplno projevovat koncem května, kdy BMW zahájilo rozhovory s konkurenční stájí Sauber.

Foto: BMW WilliamsF1/BMW AG

Stáj Williams by mohla přijít o motory od BMW.

Článek

Už v květnu vyšlo najevo, že BMW jedná o spolupráci se Sauberem s tím, že by automobilka dodávala motory kromě Williamsu také této stáji. Objevily se ale i spekulace, že BMW dokonce švýcarský Sauber koupí a s Williamsem přestane spolupracovat úplně.

"Mohu jen říct, že jsme plně soustředěni na práci pro Williams," uklidňoval tehdy svého partnera sportovní ředitel BMW Mario Theissen. "Se Sauberem jednáme zatím jenom o dodávkách motorů na příští sezónu. Všechno ostatní jsou spekulace," dodal s tím, že o spolupráci se Sauberem by se mělo rozhodnout do konce června.

Head si pustil pusu na špacír

Bývalý technický ředitel Williamsu a muž v současnosti odpovídající ve stáji za vývoj vozů, Patrick Head, ovšem BMW veřejně kritizoval a označil jednání automobilky za velmi neprofesionální. Head tak naplno vrátil BMW jejich časté stížnosti na práci stáje a sám vyrazil do protiútoku.

"Nemohu souhlasit s tvrzením, že za všechny problémy vozů může konstruktér, zatímco motory jsou naprosto v pořádku," prohlásil. "Když vozy pokaždé špatně odstartují, tak je to podle mého názoru mnohem více záležitostí motorů než konstrukcí vozu," řekl rozpálený Head a pokračoval: "Jenže naši partneři (BMW) se rozhodli dělat dojem, že oni jsou perfektní, zatímco za všechno můžeme my. Takový postoj je velmi neprofesionální a jen to ukazuje malost charakteru některých lidí u BMW."

Williams si nejprve rýpnul, pak se omlouval

Olej do ohně přilil i šéf stáje Frank Williams, jenž na začátku minulého týdne reagoval na výtky ze strany BMW po svém. "My se také nešťouráme v tom, proč mělo BMW jen v roce 2000 přes 150 chyb na dodávaných motorech." Williams si ale brzy uvědomil, že na případném ukončení spolupráce by nejvíc doplatil jeho tým a v sobotu se v Montrealu sešel s Theissenem, aby si posypal hlavu popelem.

"Mohu vás ujistit, že za celou dobu naší spolupráce jsem nikdy proti Mariovi (Theissenovi) neřekl křivé slovo," sdělil na tiskové konferenci novinářům. "Výpady ze strany Patricka byly jeho osobní záležitostí a absolutně nic nevypovídají o našem respektu ke společnosti BMW. Rovněž chci všechny ujistit, že si přejeme spolupracovat s BMW i v dalších letech. Naše závodní vozy chceme postavit na nejlepších motorech," nezdráhal se shodit Heada, s kterým kdysi stáj F1 zakládal.

BMW neříká "tak ani tak"

BMW Williamsovy omluvy uspokojily, přesto nechává tým v nejistotě. "V prostředí jako je Formule jedna jsme na podobné komentáře a kritiku zvyklí. Pokud štiplavé poznámky vysloví někteří komentátoři, můžete je ignorovat. Ale Patrick Head patří mezi důležité členy stáje a nese odpovědnost za své lidi stejně jako za tým," prohlásil neurčitě Theissen.

Williams používá motory BMW od roku 1999, žádný titul z jejich spolupráce ale nevzešel. V letošním roce se však týmu po špatném vstupu do sezóny začalo dařit. Ve Velké ceně Monaka stáj obsadila zásluhou Nicka Heidfelda a Marka Webbera druhé a třetí místo, Heidfeld si výstup na stříbrný stupínek zopakoval i po Grand Prix Evropy.

Související témata: