Článek
Vettel bude v neděli ráno (8:00 SELČ, přímý přenos TV Nova, on-line reportáž na Sport.cz) útočit na páté vítězství v řadě, letos celkově už deváté. A pokud zvítězí a Fernando Alonso ze stáje Ferrari nebude lepší než devátý, mohou v Red Bullu začít slavit. A kdyby německý jezdec vítěznou šňůru udržel až do konce šampionátu, vyrovnal by rekordní zápis Schumachera z roku 2004, jemuž k poslednímu sedmému titulu pomohlo i třináct vítězných Velkých cen.
Po posledním triumfu v Koreji dokonce zazněly hlasy, že Vettelova dominance nápadně připomíná Schumacherovu éru. A se stejným efektem: předvídatelnou nudou. S tím ale vítěz 34 GP nesouhlasí.
„Je to o něčem jiném. Pouze v Singapuru byl odstup hodně výrazný a souhrou okolností jsem jezdil o dvě sekundy na kolo rychleji než ostatní. To ale vždy záleží na tom, kdo přesně za vámi jede, na jakých pneumatikách atp. Třeba v Koreji jsem držel během celého závodu náskok mezi třemi a šesti sekundami. A když se podíváte na Schumacherovu éru, on byl schopen se utrhnout od 30 sekund do minuty. A to je skutečně někde jinde. Tři sekundy jsou nic, stačí jedno probrždění a náskok je pryč," poznamenal Vettel na tiskové konferenci před Velkou cenou Japonska.
Soukolí si sedlo ve Spa
Současná vítězná šňůra zatím trojnásobného mistra světa odstartovala po měsíční letní pauze F1 při Velké ceně Belgie a podle Vettela za ní nestojí žádná magie. I z nekalých prázdninových praktik už byl totiž Red Bull obviněn! „Od začátku sezóny jsme měli silné auto, dost silné na to, abychom dojížděli na nejlepších pozicích. Těžko říct, co stojí za tím letním zrychlením. Nebylo to o tom, že bychom vyměnili jednu součástku a najednou létali dvakrát rychleji," uvedl.
Red Bull se podle své jedničky jen dokonale sžil s autem a od závodu v Belgii do sebe přesně zapadly všechny součásti soukolí. „Celou sezónu jsme všichni tvrdě makali na vylepšení auta. Skládali jsme kousek po kousku, až jsme se dostali do současného stavu. Současně rozumíme autu čím dál lépe, takže jsme schopni rychleji a pružněji reagovat a měnit nastavení podle potřeby," dodal Vettel.
Vettel má podle všeho našlápnuto k tomu, aby se letos stal teprve třetím jezdcem formule 1 v historii, který vyhraje šampionát čtyřikrát po sobě. Vedle něj se to podařilo pouze Juanu Manuelu Fangiovi (1954-57) a Schumacherovi, který triumfoval dokonce pětkrát v řadě (2000-04). Navíc jen tři jezdci zatím byli mistry světa čtyři- a vícekrát v kariéře: Schumacher (7x, vedle již zmíněného ještě 1994 a 1995), Fangio (5x, navíc 1951) a Alain Prost (1985, 1986, 1989 a 1993).
Přesto ale stále zaznívají názory, že Vettelova hegemonie neprospívá formuli 1 ještě víc, než nadvláda Schumachera. „Promiň Sebe, ale nudíš. Schumiho éra byla zajímavější. Už jen proto, že byl schopen napadnout lidi z vlastní stáje, klidně i neprávem. Skoro za každým rohem na něj číhala penalizace," napsal jeden z fanoušků na webu ESPN.
Charakteristika okruhu v Suzuce |
---|
Délka okruhu: 5,807 km |
Délka závodu: 53 okruhů - 307,471 km. |
Počet pravých zatáček: 10 |
Počet levých zatáček: 8 |
Počet odjetých Velkých cen: 23 |
Nejvíce vítězství: Michael Schumacher (Něm.) 6, Ferrari 7 |
Nejvíce pole position: Michael Schumacher 8, Ferrari 9 |
Nejrychlejší kolo v závodu: Kimi Räikkönen (Fin./McLaren), 2005: 1:31,540. |
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Felipe Massa (Braz./Ferrari), 2006: 1:29,599 = 229,324 km/h. |
Nejrychlejší závod: Fernando Alonso (Šp./Renault), 2006: 1:23:53,413 = 219,982 km/h. |
Vítězové předchozích závodů: 2003 - Rubens Barrichello (Braz./Ferrari), 2004 - Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2005 - Kimi Räikkönen, 2006 - Fernando Alonso, 2009 - Sebastian Vettel (Něm./Red Bull), 2010 - Sebastian Vettel, 2011 - Jenson Button (Brit./McLaren), 2012 - Sebastian Vettel. |