Hlavní obsah

Není guma jako guma. Jsme prodavači emocí, říkají v Pirelli

PRAHA

Patří k hlavním pilířům současné formule 1. Rozkaz pro společnost Pirelli zněl po potvrzení vstupu do královny motorsportu jasně: přinést pneumatiky, které svými vlastnostmi oživí dění na okruzích. Po čtyřech závodech letošní sezóny lze bez uzardění tvrdit, že italský výrobce zadání splnil. Byť častější zastávky v boxech znamenají pro některé týmy kupu starostí navíc.

Foto: Sport.cz

Pneumatiky Pirelli pro formuli 1.

Článek

Pneumatiky od Pirelli s omezenou životností vyvolaly ve světě formule 1 bouřlivou diskusi, ať už mezi samotnými jezdci, týmovými bossy nebo fanoušky. „Je pravda, že čtyři zastávky při posledním závodu v Turecku byly pro někoho silná káva,“ komentuje globální diskusi na téma obutí ve formuli 1 marketingový manažer české pobočky proslulého výrobce gum Zdeněk Vacl.

Pirelli se angažuje ve formuli 1 přesně po dvaceti letech. Poprvé ale v roli výhradního distributora, jehož úkolem je dodat pro elitní seriál padesát tisíc kusů pneumatik ročně. Továrně v tureckém Izmitu, kam společnost soustředila kompletní produkci pro motorsport – vedle F1 také obutí pro světovou rallye a motocyklový seriál MotoGP – jede na plné obrátky. Nová pneumatika sjede z výrobní linky každých 72 minut, což je v porovnání s šestidenní výrobní dobou pneumatik pro osobní auta neuvěřitelné číslo. Zvlášť s přihlédnutím k tomu, že se guma pro formuli 1 konstrukčně výrazně liší a musí vydržet ve všech směrech mnohonásobně větší zatížení.

Přesto je cílem továrny udělat pneumatiku, která nevydrží věčně. „Dodat gumu, která by vydržela kompletní Velkou cenu - od pátečních tréninků až po samotný závod – by nebyl problém. To ale není účel. Jsme prodavači emocí, naším úkolem je přispět k větší dávce adrenalinu na trati a zábavě diváků na okruhu i u obrazovek. A sám jsem důkazem, že jdeme správnou cestou. Dřív jsem sledovat závod od začátku do konce nevydržel,“ směje se Vacl.

Další vlnu vášnivých debat o obutí nejdokonalejších vozů na planetě lze očekávat i o nadcházejícím víkendu při Velké ceně Španělska. Pirelli totiž přivezlo do Barcelony pneumatiky se zbrusu novou tvrdou směsí, která nabídne o kus delší životnost než předcházející evoluce. „Nejde o nějaký obrovský krok, odstup mezi měkkou a tvrdou pneumatikou ale bude větší a týmy budou mít příležitost k větší kreativitě ve strategii,“ je přesvědčen šéf oddělení motorsportu v Pirelli Paul Hembery.

Související témata: