Článek
Formule se na okruhu v Indianapolis jezdí od roku 2000 a smlouva o jejím pořádání platí ještě pro příští rok. Jak bude vypadat budoucnost královské automobilové třídy v USA, ale není jasné. Na nedělní závod si koupilo lístky 120.000 fanoušků. Řada z nich poté, co monoposty sedmi stájí po zahřívacím kole zajely do garáží, opustila tribuny. Ostatní svou nevoli vyjadřovali pískáním i házením předmětů na trať.
Podle ředitele závodiště Joieho Chitwooda ještě okruh v Indianapolis větší ostudu nezažil. "Zklamání je pro to, co se stalo, slabé slovo," poznamenal. "Smazalo to veškerou naší snahu o představení tohoto sportu v Americe. Řekl bych, že je to obrovská porážka."
Formule 1 prý na slavném okruhu skončila
Americký deník Indianapolis Star předpovídá, že formule 1 na slavném okruhu skončila. "Bylo to fiasko, debakl, zasluhující pohrdání. Mělo by to také znamenat konec Grand Prix USA v Indianapolis."
Na trati se k velkému zklamání diváků přestavilo pouze šest vozů a závod jen vzdáleně připomínal dramatické boje o mistrovské body. Zatímco Michael Schumacher a Rubens Barrichello, kteří pro Ferrari vyjeli první a druhé místo, nad výsledky nejásali, Tiago Monteiro a Narain Karthikeyan slavili. Piloti stáje Jordan obsadili poprvé v sezoně bodovaná místa, Monteiro dokonce jako vůbec první Portugalec stanul na stupních vítězů. Karthikeyan je zase prvním Indem, který kdy získal body.
Triumf Ferrari, které se díky tomu vrátilo do boje o titul, neoslavovala ani evropská média. "Ferrari vyhrálo na poušti. Velká cena USA byla fraška. Formule se změnila v cirkus," uvedl italský list Corriere della Sera. "Formule 1 tímto absurdním divadlem trpěla. Jak by měla sezona po téhle maškarádě pokračovat? To je otázka, na niž musí být nalezena odpověď. Závisí na tom budoucnost formule," uvedl l'Équipe.
Michelin bude muset vysvětlovat
Sportovní ředitel Michelinu Frederik Henry-Biabaud se domnívá, že odpovědnost za zdevalvování americké Grand Prix by neměla mít vliv na jeho další působení v královské automobilové disciplíně. "Rozhodnutí nedoporučit start všem našim stájím bylo profesionální a v souladu s naší politikou, jíž je stoprocentní bezpečnost jezdců," prohlásil Henry-Biabaud. "Je nám líto, co se stalo, a cítíme s fanoušky. Je nám líto, jaké to mělo důsledky, ale nelitujeme našeho rozhodnutí," pokračoval sportovní ředitel.
Výrobce pneumatik bude muset své počínání vysvětlovat na zasedání mezinárodní federace příští týden ve středu v Paříži, kam zástupce Michelinu vedení FIA předvolalo. Zodpovídat se budou muset i týmy, která závod bojkotovaly.
Michelin nedoporučil stájím start, neboť prý nemohl zaručit po dvou haváriích vozů Toyota bezpečnost jezdců. Příčinou páteční vážné nehody Ralfa Schumachera byl právě defekt pneumatiky, jehož příčinu Michelin neuměl rozpoznat. "Vyšetřování nehody ještě není u konce," uvedl Henry-Biabaud.
Svůj díly viny má také FIA
Svůj díly viny na ostudě má podle odborníků také FIA, která neustoupila ze svých pravidel a neumožnila dodatečnou výměnu pneumatik. Šéf federace Max Mosley to však odmítl. "Michelin na okruh v Indianapolisu nedopravil správnou směs," prohlásil Mosley, jenž v USA nebyl osobně přítomen. "FIA navrhla možnosti, které by umožnily jet bezpečně, ale z nějakého důvodu stáje tyto návrhy nechtěly přijmout. Může za to Michelin," řekl Mosley.
FIA zdůraznila, že formule 1 je sportovní soutěž, a musí mít proto pevně daná pravidla. "Nemůžeme je měnit pokaždé, když někdo přijede na závod se špatným vybavením," uvedla v prohlášení. Podle federace měly týmy souhlasit s tím, že budou závodit s omezenou rychlostí. "Když odmítli jet, pokud FIA nezmění pravidla a neznevýhodní týmy jezdící s bridgestony, poškodili sami sebe i pověst formule 1," konstatovali zástupci federace.