Hlavní obsah

Místo komentování zaskočil v závodě F1 a uchvátil. Pak museli zničeného pilota vytáhnout z auta

Původně měl v sobotu a neděli v italské Monze jen sedět u monitorů a coby expert spolukomentovat dění na trati při kvalifikaci i v závodě F1. Nakonec si ale místo "obyčejných" sluchátek musel navléct kombinézu, helmu i další nezbytné propriety a sám byl tím, jehož jméno bylo při závodním komentáři jedno z nejskloňovanějších. Nyck de Vries se totiž stal "last minute" záskokem za Alexe Albona, jenž musel na operaci slepého střeva, aby pak při své premiéře v F1 dojel devátý a vyrovnal letošní maximum stáje Williams. "Do F1 jsem se hned zamiloval a užil jsem si to," říkal po závodě.

Foto: Antonio Calanni, ČTK/AP

Nizozemský pilot Nyck De Vries na okruhu v Monze.

Článek

Byl to pro 27letého Nizozemce skutečně v Itálii hektický víkend. V pátek tu coby záskok za Sebastiana Vettela absolvoval první trénink, skončil v něm předposlední a myslel, že co se volantu týká, má odpracováno. V sobotu ráno si u snídaně udělal kávu, svou oblíbenou ovesnou kaši a vytáhl si materiály, aby se připravil na komentování pro F1 TV, když se mu rozdrnčel telefon. A on se hodinu a půl před třetím tréninkem dozvěděl, že Albon musí na operaci a on tak dostane šanci ve Williamsu v kvalifikaci i nedělním závodě.

"Bylo to hektické, že jsem se ani nestačil rozkoukat," vzpomínal později.

Zápis do historie
Nycku de Vriesovi se v Monze podařil zvláštní kousek. Stal se totiž prvním jezdcem od roku 1978, který v rámci jednoho víkendu jezdil za dva různé týmy, když v pátek trénoval ve stáji Aston Martin a o den později už patřil Williamsu. Před 44 lety se něco podobného událo rovněž v Monze, když Rakušan Harald Ertl jel nejprve za Ensign a pak za ATS.

I tak v kvalifikaci prošel do druhé části, když porazil týmového kolegu Latifiho a zároveň hned poznal úskalí monopostů F1, neboť omylem stihl brzdové tlačítko a při jednom z rychlých pokusů ztratil kontrolu nad zadní částí vozu. Vzhledem k řadě penalizací, které dostali piloti před ním za výměnu komponentů, nakonec startoval z výtečné osmé pozice a po boku měl ve čtvrté řadě svého krajana Maxe Verstappena.

De Vries následně v neděli italské klání zvládl, když dojel devátý, za což si vysloužil dva body i titul Jezdce dne, který mu přiřkli v hlasování televizní diváci.

"Jsem moc rád za příležitost, kterou jsem dostal i jak jsem s ní naložil. Vím, že mi pomohly odstoupení i penalizace, ale jsem hrdý, jak mi závod vyšel, protože výsledek mi už nikdo nevezme," vyprávěl nečekaný hrdina. "V noci před závodem jsem nespal, byl jsem nervózní a zvlášť ráno bylo utrpením."

Do Monzy narychlo dorazil i jeho otec, který zrovna pobýval v Monaku, a tak když se dozvěděl o synově záskoku, půjčil si auto a přijel na legendární okruh. "Ani jsme nemohli mluvit, protože jsme se oba dojetím rozplakali. Naše rodina dřela a žila pro tento moment dlouhé roky."

Leckdo má pocit, že automobilové závodění snad ani není sportem, jenže právě De Vries ukázal, jaká je to šichta. Když dojel do cíle, na rozdíl od ostatních zůstal sedět v monopostu a skrz týmovou vysílačku prosil, aby mu někdo přišel pomoct se dostat z vozu ven. Sám už neměl sílu.

"Když na konci vyjel safety car, uklidnil jsem se, protože jsem měl v té době pocit, že mi upadnou ruce. I teď se cítím jako nějaká opice, které visí ruce z těla. A to jsem měl štěstí, že Monza není nejnáročnější trať. Musím se přiznat, že nejsem po fyzické stránce dostatečně fit. Mám toho teď moc – cestování, závodění, simulátor, formule E, vytrvalostní závody. Snažím se všechno stíhat, abych měl co nejvíc šancí kariéru posunout," vysvětloval.

De Vries je předloňským šampionem série elektrických formulí, letos tu skončil devátý a účastnil se i čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Zároveň je testovacím pilotem Mercedesu, kterému také smluvně patří. A evidentně je v padoku oblíben, neboť po dojetí mu k výsledku gratulovala řada elitních pilotů.

Byl to od něj ojedinělý záskok, nebo se navzdory pokročilejšímu věku rýsuje pro Nizozemce v F1 něco víc?

Související témata: