Článek
Mercedes je jako stáj už více než dekádu gigantem závodů formule 1. Většinu úspěchů za tu dobu má na svědomí sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton, který šest ročníků sám ovládl a v dalších dvou, které ozdobil Mercedes výhrou v Poháru konstruktérů, skončil druhý. Jednou za týmovým kolegou Nicem Rosbergem a jednou za od té doby úřadujícím mistrem světa Maxem Verstappenem z Red Bullu.
Letošní ročník bude pro tým s přezdívkou Stříbrné šípy první od roku 2012 bez Hamiltona. Rozhodně jde o velkou ránu pro jejich příznivce, ale na druhou stranu je to i příležitost pro George Russella, který už v minulé sezoně vystoupil z Hamiltonova stínu a poprvé od svého vstupu do šampionátu dokončil sezonu s více body než jeho dnes už bývalý týmový kolega.
Název | Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
Sídlo | Brackley, Velká Británie |
Premiéra v F1 | 1954 |
Šéf týmu | Toto Wolff |
Piloti | George Russell |
Andrea Kimi Antonelli | |
Pohonná jednotka | Mercedes |
Poháry konstruktérů | 8 (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021) |
Vyhrané Velké ceny | 129 |
Starty z pole position | 141 |
Nejrychlejší kolo závodu | 109 |
„Minulý rok pro mě byl nejlepším ve formuli 1. Následující sezona pro mě bude sedmou v šampionátu a čtvrtou v barvách Mercedesu a pracuji na tom, aby byla ještě lepší než ta předchozí,“ hlásil před začátkem testování Russell.
„Odchod Lewise tým určitě změní, on je obrovská osobnost na trati i mimo ni. Všichni na něj budou vzpomínat v dobrém. Já osobně jsem vděčný, že jsem mohl být tři roky jeho týmovým kolegou a učit se od něj. Je to konec jedné kapitoly a všichni se už těšíme, až začneme psát další.“
„Je také velmi vzrušující mít nového týmového parťáka. Kimi je opravdu rychlý a myslím si, že jsme si lidsky sedli. Přirozeně se toho musí ještě hodně naučit a já mu s tím rád pomůžu.“
Russellovi bude totiž od nové sezony sekundovat nováček na startovním poli Andrea Kimi Antonelli. Italskému pilotovi, kterého Mercedes podporuje už od jeho motokárových začátků, je teprve 18 let a letos bude nejmladším závodníkem na startovním roštu.
„Jsem nadšený, že můžu už letos nastoupit do formule 1. Je to pro mě obrovská příležitost a já jsem za ni všem v Mercedesu vděčný. Těším se na spolupráci s Georgem. Vycházíme spolu dobře a je skvělé mít podporu někoho, kdo si taky prošel juniorským programem Mercedesu. Je opravdu silným pilotem a věřím, že spolu utvoříme silný tým,“ těšil se Antonelli.
Antonelli má velký potenciál, vždyť vloni skončil šestý ve formuli 2, přesto je potřeba mít na paměti, že půjde o jeho první sezonu ve formuli 1 a s přihlédnutím k jeho věku má nárok na nějakou tu chybu, ze které se do budoucna poučí. Proto se od něj neočekává okamžitý útok na nejvyšší příčky jednotlivých závodů ani šampionátu celkově.
Do role rezervního a testovacího pilota se pro letošek ke stáji vrátil Valtteri Bottas, který svým dílem přispěl k pěti Pohárům konstruktérů, než ho o místo připravil Russell a pro Fina následovalo nepříliš povedené angažmá v Alfě Romeo/Sauberu.

Tváře Mercedesu pro rok 2025, zleva Valtteri Bottas, Andrea Kimi Antonelli, Toto Wolff a George Russell
Mercedes ale kromě světlých chvil – vítězství v šampionátech jezdců i Poháru konstruktérů – musel potýkat i s temnějšími momenty. Tím nejhorším byla havárie při závodě 24 hodin Le Mans v roce 1955, během které vůz značky Mercedes vylétl po kolizi mezi diváky. Na místě zemřelo přes 80 lidí.
Po největší katastrofě v historii motorsportu se Mercedes ze závodění stáhl. Vliv na to nemělo ani to, že své první dva roky ve formuli 1 ozdobil jeho pilot Juan Manuel Fangio dvěma tituly mistra světa.
Na grid královské motoristické soutěže se jako závodní stáj vrátil Mercedes až v roce 2010, kdy odkoupil Brawn GP, který sezonu před tím ovládl jak mistrovství světa jednotlivců, tak i týmů.
V loňské sezoně skončily Stříbrné šípy v Poháru konstruktérů na čtvrtém místě a slavné triumfy z let 2014–2021 se zdají být už daleko v minulosti.
Racionálním cílem pro tuto sezonu se zdá být zlepšení umístění v jednotlivých závodech z minulého roku, ve kterém oba piloti dokázali ovládnout dvě Velké ceny. Také by nebylo od věci zapracovat na konzistenci výkonů. V minulém roce se střídaly závody, ve kterých byly mercedesy nedostižné, s těmi, ve kterých se konkurenci nemohly rovnat.
Neméně důležité je co nejrychlejší zapojení Antonelliho a odpoutání se od Hamiltona, který sice bude už navždy s německou stájí spjat, ale vzpomínky tituly nevyhrávají.