Hlavní obsah

Mercedes se snaží zapomenout na Hamiltona. Začínáme psát novou kapitolu, doufá Russell

Začíná nová éra. Po dlouhých 12 letech nebude jedním z pilotů stáje Mercedes závodící v šampionátu formule 1 Lewis Hamilton. Teď bude na jeho dosavadním parťákovi a nově jasné jedničce týmu Georgi Russellovi, aby převzal iniciativu, zabojoval o mistrovský titul jednotlivců a pomohl nováčkovi Antonellimu adaptovat se na nejvyšší úroveň automobilových závodů.

Foto: Jakub Porzycki, Reuters

George Russell během testů v Bahrajnu

Článek

Mercedes je jako stáj už více než dekádu gigantem závodů formule 1. Většinu úspěchů za tu dobu má na svědomí sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton, který šest ročníků sám ovládl a v dalších dvou, které ozdobil Mercedes výhrou v Poháru konstruktérů, skončil druhý. Jednou za týmovým kolegou Nicem Rosbergem a jednou za od té doby úřadujícím mistrem světa Maxem Verstappenem z Red Bullu.

Letošní ročník bude pro tým s přezdívkou Stříbrné šípy první od roku 2012 bez Hamiltona. Rozhodně jde o velkou ránu pro jejich příznivce, ale na druhou stranu je to i příležitost pro George Russella, který už v minulé sezoně vystoupil z Hamiltonova stínu a poprvé od svého vstupu do šampionátu dokončil sezonu s více body než jeho dnes už bývalý týmový kolega.

NázevMercedes-AMG Petronas F1 Team
SídloBrackley, Velká Británie
Premiéra v F11954
Šéf týmuToto Wolff
PilotiGeorge Russell
Andrea Kimi Antonelli
Pohonná jednotkaMercedes
Poháry konstruktérů8 (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021)
Vyhrané Velké ceny129
Starty z pole position141
Nejrychlejší kolo závodu109

„Minulý rok pro mě byl nejlepším ve formuli 1. Následující sezona pro mě bude sedmou v šampionátu a čtvrtou v barvách Mercedesu a pracuji na tom, aby byla ještě lepší než ta předchozí,“ hlásil před začátkem testování Russell.

„Odchod Lewise tým určitě změní, on je obrovská osobnost na trati i mimo ni. Všichni na něj budou vzpomínat v dobrém. Já osobně jsem vděčný, že jsem mohl být tři roky jeho týmovým kolegou a učit se od něj. Je to konec jedné kapitoly a všichni se už těšíme, až začneme psát další.“

„Je také velmi vzrušující mít nového týmového parťáka. Kimi je opravdu rychlý a myslím si, že jsme si lidsky sedli. Přirozeně se toho musí ještě hodně naučit a já mu s tím rád pomůžu.“

Russellovi bude totiž od nové sezony sekundovat nováček na startovním poli Andrea Kimi Antonelli. Italskému pilotovi, kterého Mercedes podporuje už od jeho motokárových začátků, je teprve 18 let a letos bude nejmladším závodníkem na startovním roštu.

„Jsem nadšený, že můžu už letos nastoupit do formule 1. Je to pro mě obrovská příležitost a já jsem za ni všem v Mercedesu vděčný. Těším se na spolupráci s Georgem. Vycházíme spolu dobře a je skvělé mít podporu někoho, kdo si taky prošel juniorským programem Mercedesu. Je opravdu silným pilotem a věřím, že spolu utvoříme silný tým,“ těšil se Antonelli.

Antonelli má velký potenciál, vždyť vloni skončil šestý ve formuli 2, přesto je potřeba mít na paměti, že půjde o jeho první sezonu ve formuli 1 a s přihlédnutím k jeho věku má nárok na nějakou tu chybu, ze které se do budoucna poučí. Proto se od něj neočekává okamžitý útok na nejvyšší příčky jednotlivých závodů ani šampionátu celkově.

Do role rezervního a testovacího pilota se pro letošek ke stáji vrátil Valtteri Bottas, který svým dílem přispěl k pěti Pohárům konstruktérů, než ho o místo připravil Russell a pro Fina následovalo nepříliš povedené angažmá v Alfě Romeo/Sauberu.

Foto: Kin Cheung, ČTK/AP

Tváře Mercedesu pro rok 2025, zleva Valtteri Bottas, Andrea Kimi Antonelli, Toto Wolff a George Russell

Mercedes ale kromě světlých chvil – vítězství v šampionátech jezdců i Poháru konstruktérů – musel potýkat i s temnějšími momenty. Tím nejhorším byla havárie při závodě 24 hodin Le Mans v roce 1955, během které vůz značky Mercedes vylétl po kolizi mezi diváky. Na místě zemřelo přes 80 lidí.

Po největší katastrofě v historii motorsportu se Mercedes ze závodění stáhl. Vliv na to nemělo ani to, že své první dva roky ve formuli 1 ozdobil jeho pilot Juan Manuel Fangio dvěma tituly mistra světa.

Na grid královské motoristické soutěže se jako závodní stáj vrátil Mercedes až v roce 2010, kdy odkoupil Brawn GP, který sezonu před tím ovládl jak mistrovství světa jednotlivců, tak i týmů.

V loňské sezoně skončily Stříbrné šípy v Poháru konstruktérů na čtvrtém místě a slavné triumfy z let 2014–2021 se zdají být už daleko v minulosti.

Racionálním cílem pro tuto sezonu se zdá být zlepšení umístění v jednotlivých závodech z minulého roku, ve kterém oba piloti dokázali ovládnout dvě Velké ceny. Také by nebylo od věci zapracovat na konzistenci výkonů. V minulém roce se střídaly závody, ve kterých byly mercedesy nedostižné, s těmi, ve kterých se konkurenci nemohly rovnat.

Neméně důležité je co nejrychlejší zapojení Antonelliho a odpoutání se od Hamiltona, který sice bude už navždy s německou stájí spjat, ale vzpomínky tituly nevyhrávají.