Hlavní obsah

McLaren vytvořil v boxech nový rekord F1. Jak se vlastně dělá dokonalý pitstop?

Byl to závod, v němž Max Verstappen svým dalším vítězstvím potvrdil, že je právoplatným trojnásobným mistrem světa. Jenže taky to byl závod, který bude zapsán do historie formule 1, protože stáj McLaren ve Velké ceně Kataru vytvořila nový časový rekord při výměně pneumatik. Partě mechaniků totiž díky jejich dokonalé souhře stačilo k sundání starých a nasazeních nových gum na voze Landa Norrise pouhých 1,8 vteřiny! Doposud nejrychlejší čas (1,82) držel od roku 2019 Red Bull.

Foto: Ariel Schalit, ČTK/AP

Mechanici McLarenu vytvořili v Kataru nový rekord při výměně pneumatik. Lando Norrise obsloužili za 1,8 vteřiny

Článek

On sám byl zklamaný z „jen“ třetí příčky, protože věřil, že má sílu na vítězství. Díky svým mechanikům si ale Brit Lando Norris alespoň jeden triumf z Kataru odváží, byť při něm byl spíše pasivním pozorovatelem. Tedy pozorovatelem úžasného koncertu fachmanů, díky kterým zastavil, krátce se nadechl, a už zase svištěl zase dál, protože k výměně jeho gum stačilo pouhých 1,8 vteřiny!

Mimochodem, zastávku za dvě vteřiny zopakovala stáj v Kataru také s Oscarem Piastrim a pod dvě vteřiny se navíc dostalo Ferrari s Charlesem Leclercem. Přitom je to deset let, kdy v F1 poprvé u pitstopu padla hranice dvou vteřin, což je dnes téměř standard všech závodů.

Zároveň je to důkaz, jak F1 jde v touze po úspěchu do větších a větších detailů. Vždyť na jejím počátku trvala výměna přes minutu, někdy i dvakrát třikrát déle. Jezdci pomocníci donesli hrníček s pitím, zatímco jeden mechanik vší silou bušil do matice u kola, aby povolila, což jsou z dnešního pohledu až tuze směšné vzpomínky. Až v roce 1993 stáj Benetton na dlouhé roky vytvořila rekord, kdy v Belgii zvládla zastávku za 3,2 vteřiny. Později totiž součástí zastávek bylo dotankování, a tak mechanici měli poklidných sedm osm vteřin k výměně.

V roce 2009 se tankování v průběhu závodu zrušilo, ale zásadní posun v časech přišel až v roce 2012, kdy sedm úvodních závodů mělo sedm různých vítězů a stratégové hledali každou vteřinu k ušetření. McLaren se tehdy blýskl časem 2,31 vteřiny, což by v neděli stačilo až na šestý flek v soutěži mechaniků. O rok později padla díky Red Bullu už zmíněná hranice dvou vteřin, nicméně se změnou pravidel a těžšími koly se očekávalo, že na nějaké rekordy můžeme zapomenout.

Jenže omyl, ony padají dál.

„Na zastávky se soustředíme ještě daleko víc než dřív a přináší to ovoce,“ řekl nedávno Zak Brown, šéf stáje McLaren.

Mít dokonalý (rozumějte rychlý) pitstop ale není jen o souhře a umu mechaniků přímo v boxech, stojí za ním řada „neviditelných“ detailů. Týmy vyvinuly nové šroubovací pistole, díky kterým mnohem snadněji (a rychleji) povolí šrouby u kol. Lidé z padoku F1 tu proměnu srovnávali k dnes běžnému otevírání PETky a dřívější fušce se zavařovačkou.

Vylepšené jsou také přední zvedáky, přičemž jeden stojí až 60 tisíc liber (milion a 700 tisíc korun!). Muže s lízátkem, který dával pokyn jezdci, že je zastávka u konce, nahradila technika – jakmile je výměna gum hotova, což prozradí kontakt šroubovacích pistolí i předního zvedáku s autem, rozsvítí se na malém semaforu zelená. I to šetří setiny, možná desetinu či dvě. Navíc se omezil vliv lidské chyby, byť i teď se stává, že občas auta vyrazí s nedotaženými pneumatikami.

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool, Red Bull

Mechanici Red Bullu a jejich dokonalá souhra při výměně pneumatik Maxe Verstappena

A taky je nutný trénink. Výměnu si tým mechaniků během víkendu zkouší i třicetkrát čtyřicetkrát nanečisto, zároveň se na něj připravuje i mimo závody. Když po sezoně 2015 řešila stáj Williams, jak se zbavit svých ostudných pitstopů, najala mechanikům speciálního kouče, který každému z borců naservíroval individuální tréninkový plán. Záleželo, jakou pozici při výměně má.

Mechanik s pistolí potřebuje silné zápěstí, ti, kteří nasazují kolo, se zase musí hodně ohnout. Po každém závodě navíc Williams detailně projížděl každou zastávku a kontroloval, zda mechanici drží domluvenou formaci. Zpráva z Velké ceny pak čítala i 16 stran! Výsledek? Tým najednou při pitstopech zářil.

Jenže slávu vám nepřinese jedna rychlá výměna, důležité je kvapíkové pitstopy sekat „jak Baťa cvičky“. Klíčová je totiž konzistentnost i celkový čas v boxech, tedy od nájezdu do uličky až po její opuštění. „Úspěch se skládá z detailů, a když mechanici prokazují takový um, posiluje to i jezdce,“ řekl před časem Christan Horner, šéf stáje Red Bull, která dlouhodobě patří v boxech mezi špičku.

Ano, vyhrát se v boxech nedá, spíš hodně ztratit. Ale taky můžete díky rychlé a dokonalé zastávce dopomoct svému jezdci k předjetí soupeře.