Hlavní obsah

McLaren používá fintu se zadním křídlem. Jeho mini DRS je nejspíš mezerou v pravidlech

Po triumfu Oscara Piastriho i závěrečné zkáze Sergia Péreze se stáj McLaren po více než deseti letech ocitla v čele Poháru konstruktérů. Helmut Marko, jeden z bossů konkurenčního Red Bullu, dokonce přiznal, že jeho parta už titul v týmové soutěži nejspíš odpískala. Jenže po Velké ceně Ázerbájdžánu zároveň McLaren čelí odborným diskuzím, jestli si k triumfu nepomohl za hranicí pravidel, protože jeho zadní křídlo se zdá být s ohledem na regule hodně diskutabilní.

Foto: Sergei Grits, ČTK/AP

Monopost McLarenu při Velké ceně Ázerbájdžánu v Baku

Článek

Zvláštní chování zadního křídla odhalil v Ázerbájdžánu jeden z detailních palubních záběrů na Piastriho monopost. Ve zkratce lze popsat, že na rovince a vysoké rychlosti se na levé a pravé straně zvětšuje mezera mezi klapkou DRS a spodní části křídla.

To lze samozřejmě vnímat jako nepovolenou flexibilitu zadních křídel a pro mnohé příznivce je to i vysvětlení, proč se Piastri na dlouhé cílové rovince v Baku dokázal bránit útokům Charlese Leclerca, který navíc mohl využívat zvýhodňující systém DRS.

Také proto vychytávka McLarenu dostala přezdívku „mini DRS“, protože funguje na podobném principu. „McLaren si vytváří umělé DRS, aniž byste ho aktivovali. Je to slušná finta. Tou škvírou proudí víc vzduchu a vy získáváte výhodu,“ popsal automobilový jezdec Josef Král ve svém pořadu EisKing.

Je to legální? Zdá se, že ano. Týmy samozřejmě neustále hledají způsoby, jak pracovat s flexibilitou křídel, povětšinou těch předních. Mezinárodní automobilová federace FIA pak má jasná pravidla i předpisy, jak vše kontrolovat, a platí to samozřejmě i v případě zadních křídel a zmíněných mezer. McLaren evidentně prošel, a tak britská stáj zřejmě našla způsob, jak během závodu štěrbin využít, ale po něm při zátěžových testech FIA být rozměrově v souladu s „legislativou“.

„Je to další příklad vynalézavosti inženýrů F1, kteří našli způsob, jak si vysvětlit pravidla, a tím získat nad soupeři výhodu,“ píše technický reportér Matt Somerfield na serveru Autosport.com.

Ano, každý tým prostřednictvím inženýrů a designérů hledá šedou zónu, vlastní interpretaci pravidel. McLaren ji zřejmě našel, protože podle pozorovatelů nasadil tento typ zadního křídla koncem července v Belgii. „Teď je to horké téma, které za dva tři závody vyšumí. Nikdy jsme neměli trest za flexibilní křídla,“ míní Král.

Podle něj i dalších zdrojů byl McLaren v Baku bez použití skutečného DRS o 1 km/h rychlejší než konkurenční Ferrari. Jsou to relativně drobné, ale úspěch (nejen) v F1 se skládá z detailů. „Zajímavější bitva teprve přijde, protože zbytek týmů se teď nepochybně podívá, jak mohou implementovat podobnou metodiku designu,“ tvrdí Somerfield z Autosport.com.

Do konce sezony zbývá ještě sedm závodů.