Článek
"Už bylo na čase," řekl Ricciardo s tím, že by do věty rád vložil několik sprostých slov. "Být v čele prakticky celý závod, to nikdo z nás absolutně nečekal. Neměl jsem nějakou mega rychlost, ale stačila na to, abych za sebou Maxe udržel," dodal.
McLaren vedle devítiletého vítězného půstu ukončil i čekání na double. První dvě místa britský tým obsadil zásluhou Ricciarda s Norrisem po 11 letech. Třetí byl po velké stíhací jízdě Valtteri Bottas, který po výměně motoru odstartoval z posledního místa. Pilot Mercedesu dojel čtvrtý, ale na stupně vítězů mu pomohl pětisekundový trest pro třetího Sergia Péreze. Jezdec Red Bullu se propadl na páté místo.
Dvaatřicetiletý Ricciardo si připsal osmé vítězství v kariéře a první od Velké ceny Monaka v roce 2018. Pole position měl přitom po sobotním sprintu jistou Verstappen, Australan ale zvládl start v Monze z druhé pozice lépe. Hamilton vyrazil do závodu ze čtvrtého místa a hned v úvodních chvílích se málem srazil s Verstappenem, na jehož pozici zaútočil.
Another hugely dramatic moment in the Verstappen/Hamilton title battle 💥😮#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/P4J4bN6wX2
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
Ricciardo udržel vedení i po první zastávce v boxech, která se vůbec nepovedla Red Bullu, a Verstappen na čelo ztratil cenné sekundy. Jen o kolo dál pak na pozici nizozemského jezdce zaútočil při návratu z boxů Hamilton a ostrý souboj v první zatáčce nakonec znamenal konec pro oba kohouty.
Vzájemná kolize přitom přinesla velmi dramatický moment. Monopost s rudým býkem ve znaku se totiž po kontaktu s obrubníkem vznesl do vzduchu a přistál na voze Hamiltona. Pravé zadní kolo Verstappenova auta přitom olízlo helmu britského jezdce a situace jen díky ochrannému systému HALO neskončila s vážnějšími následky. Verstappen byl ale posléze potrestán ztrátou tří míst na startu příštího závodu.
"Nechal jsem mu tam dost místa. Byla to stejná situace jako předtím ve čtvrté zatáčce, kdy jsem byl já v Maxově pozici. Já jsem ustoupil, zatímco on, i když věděl, jak to dopadne, tak neustoupil. Nevím, co k tomu víc říct," řekl Hamilton pro Sky Sports.
"Věděl jsem, že to bude těsné. Šel jsem tam zevnitř a on mě neustále zavíral, já jen chtěl závodit," reagoval Verstappen. "Lidi teď budou připomínat Silverstone, ale nečekal jsem, že se na mě bude tak tlačit. Kdyby to neudělal, tak tam zbylo dost místa," připomněl vzájemnou červencovou kolizi ze závodu v Británii.
"Abyste projeli tu zatáčku, tak musí chtít oba piloti. Když to chce jen jeden, tak to nefunguje a bohužel došlo ke kontaktu," přidal Verstappen. "Bylo to nešťastné, ale jsme profesionálové a nebudeme to nijak dál řešit. Ale klidně se o tom spolu můžeme pobavit," dodal.
Podruhé v řadě překvapení
Zatímco po kolizi v Silverstonu mezi stájemi létala ostrá slova, šéf Red Bullu byl tentokrát smířlivější. "Hlavní je, že HALO (ochranný systém hlavy) odvedl svou práci a nikomu se nic nestalo," připomněl Christian Horner, že Verstappenův vůz dopadl přímo na kokpit mercedesu.
A moment to savour for every single member of that team 🙌#ItalianGP 🇮🇹 @McLarenF1 pic.twitter.com/7w3v2WY5Ix
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
Velká cena Itálie měla překvapivého vítěze druhým rokem po sobě. Loni si v Monze první triumf v kariéře připsal Pierre Gasly z Alpha Tauri, kterému tehdy nahrál Hamiltonův trest za nepovolenou zastávku v boxech.
Mistrovství světa bude za dva týdny pokračovat závodem v Soči. Před Velkou cenou Ruska má Verstappen na prvním místě průběžného pořadí stále pětibodový náskok před Hamiltonem. Třetí je s výraznou ztrátou Bottas.
Velká cena Itálie vozů formule 1 | |
---|---|
1. Ricciardo (Austr./McLaren) | 1:21:54,367 |
2. Norris (Brit./McLaren) | -1,747 |
3. Bottas (Fin./Mercedes) | -4,921 |
4. Leclerc (Mon./Ferrari) | -7,309 |
5. Pérez (Mex./Red Bull) | -8,723 |
6. Sainz (Šp./Ferrari) | -10,535 |
7. Stroll (Kan./Aston Martin) | -15,804 |
8. Alonso (Šp./Alpine) | -17,201 |
9. Russell (Brit./Williams) | -19,742 |
10. Ocon (Fr./Alpine) | -20,868 |
Nejrychlejší kolo: Ricciardo. | |
Průběžné pořadí MS (po 14 z 22 závodů): | |
1. Verstappen (Niz./Red Bull) | 226,5 b. |
2. Hamilton (Brit./Mercedes) | 221,5 |
3. Bottas | 141 |
4. Norris | 132 |
5. Pérez | 118 |
6. Leclerc | 104 |
7. Sainz | 97,5 |
8. Ricciardo | 83 |
9. Gasly (Fr./Alpha Tauri) | 66 |
10. Alonso | 50 |
Pohár konstruktérů: | |
1. Mercedes | 362,5 |
2. Red Bull | 344,5 |
3. McLaren | 215 |
4. Ferrari | 201,5 |
5. Alpine | 95 |
6. Alpha Tauri | 84 |
7. Aston Martin | 59 |
8. Williams | 22 |
9. Alfa Romeo | 3 |