Článek
„Jsem v Praze poprvé a mrzí mě, že zde nemohu zůstat déle. Město vypadá nádherně. Snad se sem dostanu jindy,“ zalitoval Massa v prostorách nového showroomu na Evropské třídě v Praze-Dejvicích, který přijel osobně otevřít. „Je fajn přijet do země, která má k motorsportu tradičně vřelý vztah. Česko je součástí světa Ferrari, a proto je to i moje krev,“ poznamenal vicemistr světa z roku 2008.
Moderní prostory, na jejichž realizaci se podíleli architekti přímo z Maranella, Massa pokřtil stylově. S nohou na plynu Ferrari 458 Italia ukázal všem přítomným, jak v uzavřeném prostoru duní bezmála 580 koní. „Formule 1 je o nejlepší technologii, protože jen díky ní můžete zajet nejlepší čas. A díky Ferrari si mohou lidé užít nejlepších technologií i v osobních vozech,“ poznamenal nad zbrusu novým modelem se vzpínajícím se koněm na kapotě. Vedle krátké tiskové konference toho však víc nestihl, program rozplánovaný do poslední minuty neúprosně velel k návratu na letiště, odkud Massa pokračoval přímo do Barcelony.
Cestování však už bylo bez problémů. Ne jako před třemi týdny, kdy se kvůli erupci islandské sopky Eyjafjallajökull celá formule 1 složitě vracela z Číny. „To byl veliký problém. Po Velké ceně jsme museli čekat až do pondělka, kdy jsme nabrali směr Dubaj a posléze jsme doletěli do Nice, kde bylo naštěstí otevřené letiště. Obtížná ale byla hlavně přeprava techniky a některé týmy nestihly vinou zpožděného transportu aplikovat zlepšení na svých vozech,“ podotkl devětadvacetiletý rodák ze Sao Paula.
Na vítězství zatím čeká
Italská stáj se v přestávce snažila především odhalit příčinu potíží s motory, které nebyly spolehlivé podle očekávání. A nakonec dostala svolení od Mezinárodní automobilové federace k nutným úpravám pohonných jednotek. Podle Massy je každý rok ve formuli 1 pro inženýry nesmírně náročný, protože pravidla se mění jako na běžícím pásu. „V minulosti jsme měnili aerodynamiku nebo směsi pneumatik. Letos je zase zákaz tankování a je otázka, zda je to pro F1 dobré. Kvalifikaci jedete s rychlým autem, na startu jste zase s těžkým vozem plným paliva, které se chová úplně jinak,“ pokrčil rameny sympatický Brazilec.
Možná i proto Massa letos stále čeká na vítězství, jeho nejlepším výsledkem bylo druhé místo v úvodním závodu sezóny v Bahrajnu. Díky novému systému bodování se nicméně po třech závodech dostal do čela průběžného pořadí MS. Devátá příčka v Číně ale znamenala propad na šestou pozici, z níž ztrácí 19 bodů na vedoucího Jensona Buttona z McLarenu.
Například v porovnání s legendárním Michaelem Schumacherem je na tom ale Massa pořád dobře. „Michael má za sebou nejúchvatnější kariéru ze všech. Je ale otázka, zda už není příliš starý. Já tohle nemůžu posoudit, ještě mi nebylo třicet. Talent určitě neztratil. Ale jak čas běží, věci se mění. Když špičkový tenista odejde na tři roky z okruhu, bude mu trvat hodně dlouho, než se vrátí mezi špičku,“ uvažoval nad comebackem německého pilota, s nímž se v rudé stáji sešel v roce 2006.