Článek
"Cítím se neuvěřitelně. Vůz byl neskutečně připravený, a ať už jsem jel na jakékoliv sadě pneumatik, cítil jsem se v něm krásně. Samotného mě udivilo, jak šlo vše bez komplikací. Změny, které jsme ale v posledních dvou týdnech udělali, zabraly. Vidět pak tolik fanoušků v oranžovém byla skvělá motivace," řekl v televizním rozhovoru Verstappen.
Třiadvacetiletý pilot Red Bullu Verstappen vyhrál třetí závod po sobě, druhý na trati ve Spielbergu za sebou a 15. v kariéře. Na domácí okruhu jeho týmu udělal po dalším triumfu stylem start - cíl výrazný krok k sesazení Hamiltona z mistrovského trůnu. Mistr světa bude mít šanci vrátit úder za dva týdny v domácí britské Grand Prix.
Today's podium heroes 🦸♂️
The first time Max, Valtteri and Lando have shared the rostrum! 🏆#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/OTMZJGLVqB
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
"Jsme na míle daleko od Red Bullu. Potřebujeme přiložit všechny ruce k dílu. Soupeř zanesl na svůj vůz řadu změn a my naopak neaplikovali ani jednu," posteskl si pro BBC Hamilton, jenž naposledy vyhrál před dvěma měsíci ve Španělsku. Red Bull, který naproti tomu slavil šestý triumf po sobě, navýšil vedení v Poháru konstruktérů před Mercedesem na 44 bodů.
Druhé stupně vítězů zajel i třetí Norris a poosmé z devíti letošních závodů se umístil v první pětce. "Bylo to úžasné, i když jsem trochu zklamaný, že jsem v závěru ještě nestačil zaútočit na druhou příčku. Je ale krásné vidět, že můžeme už zase držet krok s Red Bullem a Mercedesem," doplnil Norris.
Úvod závodu před 132 tisíci fanoušky, mezi nimiž se před startem objevily na tribunách i odpálené světlice, výraznou změnu v pořadí nepřinesl. Vítěz kvalifikace Verstappen se udržel před Norrisem a třetí Sergio Pérez se dobře bránil před Hamiltonem. V průběhu prvního okruhu ale havaroval Esteban Ocon a na trať vyjel safety car.
Nizozemský pilot Red Bullu udržel vedení i po restartu, do trablů se ale za ním dostal jeho týmový kolega Pérez. Při útoku na druhého Norrise vyjel po tvrdém souboji mimo trať do štěrku a propadl se na desátou příčku. Na pilota McLarenu si později chtěl vyšlápnout i třetí Hamilton, ale na úspěšný manévr si musel počkat 20 kol, kdy již ztrácel na vedoucího Verstappena 10 sekund.
Pro Norrise následně bylo ještě hůř, neboť dostal za předchozí střet s Pérezem pětisekundový trest a propadl se na čtvrté místo. Bez penalizace ale později nezůstal ani Pérez. Dravý Mexičan, který slavil 200. start v F1, pokračoval v nebojácných střetech a tentokrát po dvou dalších soubojích s Charlesem Leclercem dostal postupně dvakrát stejný trest jako Norris. Zbytečný pětisekundový "double" inkasoval také Júki Cunoda, který dvakrát přejel čáru při vjetí do boxů.
Pořadí v čele se nezměnilo ani po výměně pneumatik a Verstappen v poklidu držel náskok na druhého Hamiltona. Ten ale začal hlásit 30 kol před koncem po předchozím nárazu na obrubník problémy s poškozením vozu a při rychlejší degradaci pneumatik ztrácel přilnavost. Z třetí příčky se proto na něj začal dotahovat Bottas a o 10 kol později dostal Fin zelenou, aby na týmového kolegu zaútočil. Před Hamiltona se poté dostal i Norris a sedminásobný šampion zastavil pro druhou výměnu gum.
O dramatický závěr se nakonec postaral i Fernando Alonso, který dvě kola před koncem předjel na 10. příčce George Russella a nedopřál mu tak první bod v sezoně. V závěrečném okruhu se na chvost pole propadli po vzájemné kolizi Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen.
GP Rakouska, závod MS vozů F1 ve Spielbergu: |
---|
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:23:54,543 |
2. Bottas (Fin./Mercedes) -17,973 |
3. Norris (Brit./McLaren) -20,019 |
4. Hamilton (Brit./Mercedes) -46,452 |
5. Sainz (Šp./Ferrari) -57,144 |
6. Pérez (Mex./Red Bull) -57,915 |
7. Ricciardo (Austr./McLaren) -1:00,395 |
8. Leclerc (Mon./Ferrari) -1:01,195 |
9. Gasly (Fr./AlphaTauri) -1:01,844 |
10. Alonso (Šp./Alpine) -1 kolo |
Nejrychlejší kolo: |
Verstappen |
Průběžné pořadí MS (po 9 z 23 závodů): |
1. Verstappen 182 b. |
2. Hamilton 150 |
3. Pérez 104 |
4. Norris 101 |
5. Bottas 92 |
6. Leclerc 62 |
Pohár konstruktérů: |
1. Red Bull 286 |
2. Mercedes 242 |
3. McLaren 141 |
4. Ferrari 122 |
5. AlphaTauri 48 |
6. Aston Martin 44 |
7. Alpine 32 |
8. Alfa Romeo 2 |