Článek
F1 vstupuje do nové fáze, v útrobách vozů od letoška tepou šestiválcové turbomotory o objemu pouhých 1600 ccm (nahradily osmiválce o objemu 2,4 litru) s povinnou rekuperační jednotkou. Úprava regulí se promítla i do vzhledu vozů: přední křídla jsou užší, nosy vozů museli konstruktéři ohnout k zemi, což vyústilo v řadu roztodivných designérských řešení. Změny se týkaly i zadní části vozů, kde museli inženýři eliminovat vliv výfukových plynů. „Tohle je největší změna ve formuli 1, co pamatuji od roku 1990," komentoval nástup nové éry třeba technický šéf stáje Force India Andrew Green.
Dávku napětí pak přinesly už tři předsezónní testy, v kterých totálně propadl tým Red Bull. Suverénní šampión posledních čtyř let měl obrovské problémy se spolehlivostí vozu i rychlostí a Sebastian Vettel s novým parťákem Danielem Ricciardem strávil víc času v garáži než na trati. Jako nejrychlejší se při testování naopak jevily vozy stájí Mercedes a Williams a jako největší favorit na vítězství v nedělní Velké ceně Austrálie bývá nejčastěji zmiňován pilot Mercedesu Lewis Hamilton.
Přijde po letech stagnace změna poměrů na startovním roštu? „Já jsem před startem sezóny jako na trní nejen jako závodník, ale také jako fanoušek. Jako divák bych rád viděl jezdecké souboje, různé tváře na stupních vítězů, dramatické změny v šampionátu až do samotného konce. A doufám, že letošní změny převedou tohle přání do reality. Jestli někdy, tak tento rok bude stát za to formuli 1 sledovat," lákal fanoušky Hamilton před cestou do Melbourne.
Vytáhne Red Bull trumf?
Před úvodním závodem sice opět zaznívají obavy, že vítěze závodů bude určovat především rozhodování mužů u boxové zídky. Snížení přítlaku monopostů, který způsobily aerodynamické změny, ale jednoznačně klade vyšší nároky na jezdecké umění závodníků.
„Letošní monopost je skutečný jezdecký speciál. Řízení loňského vozu bylo díky vysokému přítlaku poměrně jednoduché. To už ale neplatí, což je podle mě skvělá zpráva," poznamenal Kevin Magnussen, který bude při své premiérové sezóně v F1 oblékat kombinézu stáje McLaren. „Poměr výkonu a menšího přítlaku určitě dělá z řízení větší loterii. Do toho se jezdec musí starat o stav pneumatik a nově také o množství paliva, které omezují limity. Nároky na závodníky budou letos o dost vyšší," přitakal Valtteri Bottas z Williamsu.
Zda se fanoušci v letošní sezóně dočkají skutečně nové formule 1, bude patrné již po tomto víkendu. Tradiční válka slov ale vypukla hned zkraje týdne. „Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby vozy Mercedesu projely cílem s náskokem dvou kol na zbytek startovního pole," utrousil šéf Red Bullu Christian Horner. Skládá tým šampiónů dopředu zbraně? Nebo jen chlácholí konkurenci, protože ví, že šéfkonstruktér Adrian Newey schoval do Melbourne trumfové eso?