Článek
Sezona, která pro něj měla být snem, se rychle začala měnit v noční můru. Zatím ve všech kvalifikacích i závodech Lawson pohořel. Začalo to v Austrálii, kde vypadl hned v první části kvalifikace. V samotném závodě následně boural.
Pověst si chtěl napravit další víkend během Velké ceny Číny, jejíž součástí je i sprint. Jenže v kvalifikaci na zkrácený závod skončil Lawson úplně poslední. Ve sprintu samotném nakonec dojel 14., ale ani to není výsledek, který by si představoval. A aby toho nebylo málo, následovala kvalifikace na hlavní závod víkendu.
V té opět skončil na posledním, dvacátém místě. Co je na celé situaci ještě horší, je fakt, že Verstappen se stejným vozem dokázal vždy postoupit do třetí fáze kvalifikace a jak v Austrálii, tak ve sprintu skončil na pódiu.
„Potřeboval bych víc času, ale ten k dispozici nemám. Abyste mohli jezdit ve formuli 1, potřebujete stoprocentní důvěru v to, co děláte. Ne že bych ji neměl, ale je to těžké. Vlastně ani nevím, jak to mám říct. Mé výkony prostě zatím nejsou dostatečně dobré,“ posteskl si Lawson po kvalifikaci na Velkou cenu Číny.
Nejenže Lawsona poráží o parník jeho parťák, ale deklasují ho i piloti ze sesterské stáje Racing Bulls. Jeho bývalý rival v boji o pozici dvojky Red Bullu Cunoda a nováček Hadjar. Ve všech dosavadních závodech i kvalifikacích skončili lépe. Jedinou výjimkou je Velká cena Austrálie, kde jak Lawson, tak Hadjar nedojeli do cíle a skončili tak stejným neúspěchem.
Forma Liama Lawsona 😱 crazy pic.twitter.com/C58PffcvPf
— Stevo Eisele (@StevoEisele) March 22, 2025
Lawsonovi se dostalo od vedení rakouské stáje, a především šéfa týmu Christiana Hornera s poradcem Red Bullu pro motorsport Helmutem Markem, velké pocty. Kvůli loňským nepřesvědčivým výkonům Sergia Péreze bylo jasné, že od nové sezony bude roli týmového parťáka mistra světa Maxe Verstappena plnit někdo jiný. Někdo, kdo dokáže pravidelně získávat body do Poháru konstruktérů a nenechá veškerou práci na Verstappenovi.
Tím někým se měl stát Lawson. Minulý rok nahradil pro posledních šest závodů v sesterské stáji Racing Bulls Daniela Ricciarda a zaujal především svou agresivitou a smělostí. Od prvních závodů dával jasně najevo, že nehodlá vycouvat ze soubojů s mnohem zkušenějšími piloty, kteří mají ve světě F1 zvučná jména. Na svou kůži to pocítil nejen Pérez, ale i Fernando Alonso.
Jenže i angažování Lawsona ukazuje, jak nevybíraví v Red Bullu jsou a jak snadno zde může pilot přijít o místo. Marko po kvalifikaci v Šanghaji neskrýval nespokojenost.
„Liam nepředvádí to, co jsme si představovali, ve volném čase to s vedením probereme. Naštěstí situace ohledně našich jezdců není obecně špatná a někteří se vyloženě nabízí. Hadjar v Racing Bulls podává skvělé výkony a Cunoda ve výkonnosti udělal kvantový skok. Jezdí teď v životní formě.“
„Hranice mezi úspěchem a neúspěchem je tenká. Uvidíme, jak se naše situace vyvine, a podle toho se budeme rozhodovat,“ uzavřel Marko.
Stáj se pro mladého Novozélanďana rozhodla i přes to, že Racing Bulls jezdil (a stále jezdí) i zkušenější Júki Cunoda. Jako důvod angažování Lawsona měla být jeho větší psychická odolnost. Té bude Lawson po nevydařeném začátku sezony potřebovat víc, než si kdo mohl před sezonou myslet.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.