Článek
Bahrajn měl v březnu otevřít letošní světový šampionát. Nepokoje, které si vyžádaly několik desítek mrtvých, ale formuli 1 do země nepustily. Malé ostrovní království v Perském zálivu o pořádání závodu dál usilovalo a FIA mu nakonec přiklepla termín 30. října a premiérovou Velkou cenu Indie odsunula z původně plánovaného data na 11. prosince.
Krok FIA a hlavního promotéra F1 Bernieho Ecclestona ale prakticky okamžitě vyvolal vlnu odporu. S nechápavým kroucením hlavy verdikt přijala řada týmů v čele s Rossem Brawnem ze stáje Mercedes GP, s kritikou přišel i bývalý prezident FIA Max Mosley a přidali se i sami jezdci. „Jako závodník nemám příliš velkou radost z toho, že bych měl v Bahrajnu jet. Nechápu, proč chce můj sport fungovat jako katalyzátor napětí v zemi. Formule 1 vyslala poměrně jednoznačný vzkaz, jakou pozici zaujímá vůči tak základním věcem jako jsou lidská práva a jak se staví k lidským právům,“ postěžoval si Mark Webber z týmu Red Bull.
A hlasy proti konání GP Bahrajnu už zaznívají i z nejvyšších politických míst. „Nemůžete se dostat do situace, v níž politika předbíhá sport. Pokud se tak stane, tak jste na pokraji katastrofy. Je pochopitelné, že má závod podporu i u bahrajnské opozice, která jej chce využít k dalším protestům. A to je velké nebezpečí,“ prohlásil britský ministr sportu Hugh Robertson v deníku Daily Telegraph.
F1 jako okno k lidským právům v Bahrajnu
Tyto obavy pak potvrzují i sami Bahrajnci. „Lidé jsou se situací v zemi opravdu hodně nespokojení a už nyní označili den závodu za ‚Den hněvu‘. V každém městě se zvedne vlna protestů proti vládě a díky závodu celý svět uvidí, jak jsou u nás porušována lidská práva,“ řekl prezident bahrajnského Centra pro lidská práva Nabíl Radžab.
Okolnosti a možné dopady Velké ceny v Bahrajnu jsou přirovnávány k situaci kolem olympijských her v hitlerovském Německu v roce 1936 či k masakru protestujících v předvečer olympiády v Mexiku v roce 1968. „Záruka bezpečnosti musí být stoprocentní,“ poznamenal neutrálně šéf jezdecké asociace GPDA Rubens Barrichello. „Formuli 1 může tohle rozhodnutí přijít pěkně draho,“ poznamenal Mosley.
Vedení formule 1 však zatím kritiku odmítá. „Je pochopitelné, že lidé mají obavy z bezpečnosti. Musíme počkat a uvidíme, jak to v Bahrajnu vypadá. Pokud tam bude mír a bezproblémová situace, tak tam týmy určitě budou spokojené,“ tvrdí Ecclestone.