Článek
„Nedávám si konkrétní časový limit, čekají mě ještě dva důležité kroky. Uspět ve formuli 3 a GP2. Pak se ukáže, jestli mám na formuli 1,“ říká skromně mladík. „Kdyby to mělo trvat déle než tři roky, nesplnili bychom úkol,“ je daleko konkrétnější jezdcův manažer Pavel Turek z agentury CDT Partners, která se stará o závodnické talenty.
Turek ví, o čem mluví, deset let byl součástí týmu McLaren Mercedes. V agentuře jsou partnery David Couthard a bývalý motocyklový šampión Mike Doohan.
„Dnes už není tolik možností jezdce testovat. Týmy mladíky sledují, ale je to svým způsobem kupování zajíce v pytli, protože co skutečně v jezdci je z pohledu formule 1, vlastně zjistí, až když sedí v cockpitu. O to víc se snaží mít mladé jezdce pod kontrolou. Důležité jsou kontakty, ale sami o sobě nestačí. Jezdec musí přesvědčit. My také nechceme jít cestou, že by si Josef sedl do jakéhokoliv auta,“ naznačí strategii Turek.
Dohání ztrátu
Král začal sezónu v novém týmu v britské formuli BMW smolně. V prvních dvou závodech nejprve nedojel a pak byl osmnáctý. V dalších osmi odjetých závodech pětkrát zvítězil, jednou byl druhý a dvakrát třetí. Pouhých osm bodů ztrácí na vedoucího Marcuse Ericssona a dva na druhého Henryho Arundela. Za ním má pak Henry Surtees na čtvrté příčce více než padesátibodovou ztrátu.
„Doháněl jsem obrovskou ztrátu z úvodu, teď se mi to teprve povedlo. Před námi jsou ještě čtyři dvojzávody, tak mám co dělat,“ usměje se. „Bodování v téhle formuli je dost nespravedlivé, nezvýhodňuje na rozdíl od jiných disciplín vítěze. Navíc tým, v němž Král jede, je nový, sbírá data o okruzích, což se projevuje v měřených trénincích. Josef musí všechno dohánět v závodě, ale dokazuje, že je bojovník, nekrouží jen dokola,“ dodá na vysvětlenou Turek. Letos by měl Král startovat i ve světovém finále formule BMW, kde se sejdou nejlepší jezdci z Británie, Německa, USA a Asie.
Tvrdá škola
„Britské okruhy jsou tvrdou školou, na evropských si pak připadáte jako v jiném světě, jsou přehlednější a širší. V Anglii se bojuje hodně tvrdě, na závody chodí až sto tisíc diváků, protože vidí velké bitvy. Nikdo nikomu nic nedaruje. Jezdí se hodně tvrdě, ale férově, to se v Anglii také cení. Agresívní styl z těchto závodů přinesl do formule 1 právě Hamilton a s dalšími novými jezdci se bude víc prosazovat i v této královské disciplíně,“ nabídl svůj pohled na závodění mladý Král.
Kromě tvrdé anglické závodnické školy studuje doma v Hradci Králové střední soukromou obchodní akademii, kde mu maximálně vycházejí vstříc. K tomu piluje angličtinu a učí se španělsky. „Času je málo, na závodech se učit nedá. Teď musím stihnou matematiku. Chtěl bych časem i na vysokou,“ přizná mladík. „Zato dohánění přítelkyně mu jde lépe, to stíhá,“ dodá v nadsázce otec Josef Král s tím, že on synovi už do závodění nemluví a stará se o co nejlepší zázemí. „V určitém čase je lepší syna nechat v péči manažera a věnovat se třeba roli řidiče,“ usmívá se Král starší.