Článek
Britský lídr šampionátu Lewis Hamilton z McLarenu nedokázal obhájit loňské prvenství a po defektu skončil až pátý. Vedení v MS udržel rovněž jen díky Massově smůle; na prvním místě má nyní pětibodový náskok před Räikkönenem, který na druhé pozici vystřídal Massu. Kovalainen zůstal šestý.
Na Hungaroringu směřoval 11. závod sezóny k Massovu vítězství. Piloti McLarenu totiž nevyužili toho, že po sobotní kvalifikaci obsadili první řadu, a brazilský soupeř je z třetího místa předjel. Pro vývoj závodu na trati s minimem možností k předjíždění to měl být zásadní moment, Hamilton za ním pak bezmála dvě třetiny závodu jezdil s odstupem do tří sekund.
Vítěz předchozích závodů v Británii a Německu choval naděje na hattrick až do 41. ze 70 kol, ale potom měl poměrně daleko od depa defekt levé přední pneumatiky a neplánovaně musel zahájit druhou sérii zastávek v boxech.
Na konci cílové rovinky Massa musel formuli odstavit
Tím spíš vše nahrávalo do karet Massovi, byť byl po poslední výměně pneumatik evidentně pomalejší než jeho nejbližší soupeři. Bezpečně mířil ke čtvrtému letošnímu vítězství i do čela šampionátu, než se mu zakouřilo z motoru a na konci cílové rovinky musel formuli odstavit.
Po problémech obou lídrů tak vítězství spadlo do klína Kovalainenovi, jehož maximem dosud bylo loňské druhé místo v Japonsku ještě v barvách Renaultu. Jeho letošním nejlepším výsledkem bylo třetí místo v Malajsii. Životní triumf přišel jen tři dny poté, co mu McLaren potvrdil místo v týmu i pro příští rok.
"Vítej ve světě vítězů," zdravil jej do týmového rádia šéf McLarenu Ron Dennis, možná i v souvislosti s tím, že Kovalainen se stal jubilejním stým pilotem, který dokázal vyhrát závod v královské automobilové třídě.
"Doufám, že to je první z mnoha vítězství. Dost tvrdě jsem kvůli tomuhle pracoval," řekl Kovalainen na tiskové konferenci. "Felipeho je mi líto. Vím, jak mu je, protože těchhle pocitů jsem si sám několikrát dost užil. Ale jsem šťastný. Massa a Lewis byli rychlí, ale nakonec to všechno nahrálo do karet mně," pokračoval šestadvacetiletý Fin.
Glock nečekaně zazářil
Ještě překvapivější bylo druhé místo Glocka, který nečekaně zazářil pátým časem už v sobotní kvalifikaci. Hned po startu ještě jedno místo získal a bezchybnou jízdou svoji pozici držel, jako by ani za sebou neměl těžkou havárii z minulé GP a noc strávenou v nemocnici. V závěru udržel za zády i stále rychlejšího mistra světa Räikkönena a poprvé si vychutnal ceremoniál ze stupňů vítězů.
"Je neuvěřitelné, že jsem už v polovině své první sezóny stál na stupních vítězů. Byl to perfektní víkend," radoval se Glock, který poprvé v životě bodoval mimo Montreal. V kanadské GP totiž v roce 2004 tehdy jako testovací pilot Jordanu skončil sedmý a letos čtvrtý. "Když jsem viděl Massu zastavovat a zjistil, že jsem druhý, nemohl jsem tomu uvěřit."
Šampionát bude pokračovat 24. srpna Velkou cenou Evropy ve Valencii.
Velká cena Maďarska F1: |
1. Kovalainen (Fin./McLaren) 1:37:27,067 (prům. rychlost: 188,684 km/h), 2. Glock (Něm./Toyota) -11,000, 3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -16,800, 4. Alonso (Šp./Renault) -21,614, 5. Hamilton (Brit./McLaren) -23,048, 6. Piquet (Braz./Renault) -32,298, 7. Trulli (It./Toyota) -36,449, 8. Kubica (Pol./BMW) -48,321, 9. Webber (Austr./Red Bull) -58,834, 10. Heidfeld (Něm./BMW) -1:07,709 |
Průběžné pořadí (po 11 z 18 závodů): 1. Hamilton 62, 2. Räikkönen 57, 3. Massa 54, 4. Kubica 49, 5. Heidfeld 41, 6. Kovalainen 38, 7. Trulli 22, 8. Alonso 18, 9. Webber 18, 10. Glock 13. |
Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 111, 2. McLaren-Mercedes 100, 3. BMW-Sauber 90, 4. Toyota 35, 5. Renault 31, 6. Red Bull 24, 7. Williams 16, 8. Honda 14, 9. Toro Rosso 8. |