Článek
Vše se týká incidentu ze závěru závodu v Austinu, kdy se Lando Norris dotahoval na Maxe Verstappena a nakonec se rozhodl i zaútočit na jeho třetí pozici. V nájezdu do 12. zatáčky se ale oba ocitli mimo trať, Norris však soka předjel a později dostal od komisařů zmíněný trest.
Ti argumentovali, že vyjetím mimo trať získal trvalou výhodu, ale že svým způsobem při posuzování přimhouřili oči. „Udělena byla pětivteřinová penalizace místo desetivteřinové, jak doporučuje směrnice, protože vůz č. 4 (Norris) neměl jinou možnost než opustit trať kvůli blízkosti vozu č. 1,“ stálo ve vyjádření.
A big moment in the race and potentially the season 😮
— Formula 1 (@F1) October 20, 2024
Norris overtakes Verstappen but picks up a 5-second penalty for passing off track ✋#F1 #USGP pic.twitter.com/y1DFXGde0U
Pro Verstappena podle stevardů hrálo, že v nájezdu do zatáčky byl mírně před Norrisem, a tudíž měl právo vybrat si stopu. Teď se ale McLaren pustil do boje za přezkoumání celé záležitosti. Aby ale Mezinárodní automobilová federace FIA případ znovu otevřela, musí stáj podle regulí předložit nové a dostatečně významné důkazy, které nebyly známy při původním verdiktu.
O co může jít? Teoreticky o kamerové záznamy z monopostů či data z telemetrie, tedy jak konkrétně se jezdci chovali přímo na trati. Podle informací v oné zákrutě Verstappen brzdil o 35 metrů později než Norris, a to z rychlosti 308 km/h, zatímco sok dosáhl maximálky 328 km/h. Právě to, že Verstappen vletěl do zatáčky a nedal Norrisovi jinou šanci než vyjet mimo trať, někteří jezdci kritizují.
„Nemůžete předjíždět mimo bílou čáru. Toto pravidlo je velmi jasné a já jsem na něj doplatil. Nechápu, že najednou všichni piští za změnu pravidel, když to tak bylo celé roky. Vyrůstal jsem v motokárách, F3 a F1 a víte, že za bílou čárou se prostě nepředjíždí. Já ta pravidla nenapsal, jen se jimi řídím a hraji si s nimi,“ řekl Verstappen.
FIA se případem bude zabývat v pátek odpoledne v Mexiku, kde šampionát pokračuje, tedy v noci evropského času. Podle webu Autosport.com ale nemají právníci McLarenu příliš velkou šanci. Podobnou snahu vyvinul Mercedes v roce 2021, kdy chtěl dodatečně prozkoumat souboj Verstappena s Lewisem Hamiltonem a žádal udělení trestu pro nizozemského pilota. Tehdy se komisaři do nového vyšetřování nepustili.
Kdyby teď přece jen změnili rozhodnutí, tak by se Norris posunul před Verstappena na třetí příčku a bodový rozdíl na čele šampionátu by se snížil z 57 bodů na 51. Pro vedoucího Verstappena tedy zřejmě nic zásadního.