Hlavní obsah

Kontroverzní difuzory vozů F1 - klam, lest nebo chytrost konstruktérů?

PRAHA

S velkým napětím budou týmy Ferrari, Renaultu a Red Bull Racing očekávat, jak 14. dubna zareaguje na jejich odvolání Mezinárodní odvolací soud FIA v Paříži. Na vině jsou difuzory jejich rivalů - Williamsu, Toyoty a Brawnu GP. Tyto stáje totiž zvolily jiný tvar a řešení difuzoru než ostatní a čelí podezření, že jeho výška přesáhla povolených 175 mm.

Článek

Ferrari, Renault a Red Bull Racing podaly protest již před startem Velké ceny Austrálie. Sportovní a techničtí komisařiGP Austrálie ale po čtyřhodinovém jednání protest týmů zamítli. Stáje se tak rozhodly odvolat k mezinárodnímu odvolacímu soudu...

Letošní seriál přinesl ve formuli 1 řadu změn. Jednou z nich prošly i tolik diskutované difuzory, aerodynamické prvky, které ovlivňují přilnavost zadní části vozů. Nejenže byly posunuty víc dozadu (...dříve byly na úrovni zadní nápravy, nyní se nachází za ní), ale mimo to byly také zvětšeny. Cílem bylo vytvořit jednotnější tvar a odstranit rozdíly ve výšce mezi centrální a vnější částí difuzoru. Nyní je jeho povolená výška 175 mm, dříve to bylo 125 mm. Změnami se snížila schopnost vytvářet přítlak a zvýšila přilnavost zadní části vozu.

Změnu pravidel ale pochopily jednotlivé týmy odlišně. Stáje Ferrari, McLaren a Renault zvolilypodobné řešení zadních difuzorů. Uprostřed jejich hlavní části a po stranách se nachází vedlejší malé kanálky, jež mají stejnou výšku i délku.

<span>Naproti tomu Toyota, Williams a Brawn GP si vyložily</span><span>pravidla po svém a podle mínění konkurence je obešly.</span><span> Jejich inženýři vytvarovali zadní deformační zóny vozů tak, že do nich zakomponovali difuzory, čímž přelstili stanovené pravidlo o maximální povolené výšce 175 mm.</span>

<span><span>Pravidla totiž umožňují prodloužení karosérie o 150 mm ve střední části vozu.  Toyota a Williams vytvarovaly zadní deformační část tak, že došlo k prodloužení a zvednutí difuzoru v jeho centrální části. </span></span><span>Zároveň tím došlo k rozdělení difuzoru, takže</span><span>jeho základní část je velmi nízká (červené šipky).</span>

P<span>rávě proto nyní čelí protestům, neboť experti okamžitě spočetli, že řešení stájí Brawn, Williams a Toyota umožňuje lehčí rozptýlení vzduchu proudícího pod vozem a zvyšuje přilnavost.</span> Podle nich na tom v Austrálii profitovaly monoposty zmiňovaných stájí v každém kole až půl sekundou.

Brawn, Williams a Toyota se ale brání... Podle nich nejde o klam, podvod či lest, ale chytré řešení jejich konstruktérů, které je v souladu s pravidly.

Související témata: