Článek
Byl to okamžik, který zcela zastínil dominanci Ferrari v texaském Austinu. Velká cena Spojených států mířila do své závěrečné části, když se Lando Norris „pověsil“ na třetího Maxe Verstappena. Nizozemec se ale skvěle bránil, Norris s o něco mladšími pneumatikami hledal skulinku, kterou by se dostal před něj. Až v 52. z 56 kol se na dlouhé rovince odhodlal k útoku, dostal se vedle Verstappena, jenže v zákrutě oba vyjeli mimo vytyčenou trať.
Norris však využil rychlosti a Verstappena předjel, do cíle pak skutečně dojel třetí s náskokem čtyř vteřin. Jenže mezitím si Nizozemec hlasitě stěžoval na počínání britského soka, neboť k předjetí využil právě výjezd mimo trať, což je pravidly zapovězeno. A skutečně, než Norris spatřil šachovnicovou vlajku, vyfasoval od stevardů pětivteřinovou penalizaci.
A big moment in the race and potentially the season 😮
— Formula 1 (@F1) October 20, 2024
Norris overtakes Verstappen but picks up a 5-second penalty for passing off track ✋#F1 #USGP pic.twitter.com/y1DFXGde0U
Třetí místo bylo fuč, protože si „prohodil“ pódiovou příčku právě s Verstappenem.
A tak se na jedné straně (té Red Bullu) mluvilo o spravedlnosti, zatímco na té druhé (McLaren) o kontroverzi. Komisaři své rozhodnutí ale odůvodnili tím, že v apexu zatáčky nebyli piloti na stejné úrovni, vpředu byl Verstappen, a tak mohl volit stopu on. Tím, že Norris vyjel mimo trať a pak Verstappena předstihl, získal „trvalou výhodu“.
„Udělena byla pětivteřinová penalizace místo desetivteřinové, jak doporučuje směrnice, protože vůz č. 4 (Norris) neměl jinou možnost než opustit trať kvůli blízkosti vozu č. 1,“ píše se v rozsudku. Komisaři tedy dokonce volili mírnější trest, než říká „zákoník“ F1.
Jenže zástupci McLarenu argumentují, že ve zmíněné zatáčce č. 12 se mimo trať ocitl Verstappen i Norris. Také proto tým nenutil Brita, aby svou pozici přenechal soupeři zpět, a pokusil se o útok později. „Dvakrát jsme to zkontrolovali a pro nás nebylo pochyb, že manévr Landa byl správný,“ tvrdí šéf Stella. A sám Norris přidává: „Max rovněž vyjel mimo trať, takže je jasné, že v nájezdu do zatáčky to přepálil – a tím, co udělal, taky získal výhodu. Já ale nejsem autor pravidel a nebudu si stěžovat, protože Max jezdil dobře, skvěle se bránil.“
Norris sice po předjetí pádil, jenže už si nenajel dostatečný náskok, který by mu i přes trest ponechal třetí příčku. Naopak měl štěstí, že na páté pozici jezdil jeho týmový parťák Piastri, který zpomalil, aby Norris nepřišel ještě o čtvrté místo.
Verstappen se po závodě nechtěl k incidentu příliš vyjadřovat, zvlášť když vede svůj mediální odboj s Mezinárodní automobilovou federací FIA. Na otázku, zda soucítí s Norrisem, jen odvětil: „Ne! V poslední době si hodně stěžují (McLaren). V pravidlech je to jasně napsané, že nemůže předjíždět za bílou čárou. I já jsem za to byl potrestaný,“ vzpomenul rok 2017, kdy rovněž v Austinu obdobně přišel o pódium při souboji s Kimi Räikkönenem.
Jenže k celé kontroverzi přispěl i souboj mezi Verstappenem a Norrisem z úvodní zatáčky. I tam oba vyjeli mimo trať a Nizozemec šel před protivníka (byť oba ještě předjel vítěz Leclerc). V ten okamžik ale zůstali komisaři benevolentní, až záhy začali jezdce za podobné prohřešky trestat, třeba George Russella z Mercedesu.
"Through goes the Ferrari of Charles Leclerc!"
— Formula 1 (@F1) October 20, 2024
Watch all the key action from a star-spangled race in Austin 🤩#F1 #USGP
Šéf stáje Toto Wolff po udělení penalizace hned do týmové vysílačky křičel: „Tento trest je vtip. Velký vtip.“ Později pro stanici Sky Sports tajemně doplňoval: „Dostat takový trest je velmi zvláštní a bizarní. Myslím, že vím, proč jsme ho dostali, ale nemohu to říct v televizi. Rozhodování je někdy zaujaté, nekonzistentní.“
A upozorňoval právě i na rozpor událostí z prvního kola a závěru závodu.