Hlavní obsah

Penalizace pro Norrise budí emoce. Komisaři tvrdí, že přimhouřili oči

Aktualizováno

Byl to od komisařů ortel, který může klidně na konci sezony hrát klíčovou roli v boji o titul. Protože jejich verdikt z konce nedělní Velké ceny Spojených států, kdy udělili pětivteřinový trest Landu Norrisovi, čímž ho připravili o třetí příčku, zároveň znamenal, že náskok Maxe Verstappena na čele šampionátu F1 je místo 51 bodů 57. „Způsob, jakým komisaři zasáhli do tohoto krásného okamžiku motorsportu, byl nevhodný, protože oba vozy vyjely mimo trať, a oba tak získaly výhodu,“ čertí se Andrea Stella, šéf stáje McLaren, za kterou jezdí Norris.

Foto: Nick Didlick, ČTK/AP

Brit Lando Norris (vlevo) a Max Verstappen během víkendu formule 1 v americkém Austinu. Právě jejich souboj vzbudil kontroverzi.

Článek

Byl to okamžik, který zcela zastínil dominanci Ferrari v texaském Austinu. Velká cena Spojených států mířila do své závěrečné části, když se Lando Norris „pověsil“ na třetího Maxe Verstappena. Nizozemec se ale skvěle bránil, Norris s o něco mladšími pneumatikami hledal skulinku, kterou by se dostal před něj. Až v 52. z 56 kol se na dlouhé rovince odhodlal k útoku, dostal se vedle Verstappena, jenže v zákrutě oba vyjeli mimo vytyčenou trať.

Norris však využil rychlosti a Verstappena předjel, do cíle pak skutečně dojel třetí s náskokem čtyř vteřin. Jenže mezitím si Nizozemec hlasitě stěžoval na počínání britského soka, neboť k předjetí využil právě výjezd mimo trať, což je pravidly zapovězeno. A skutečně, než Norris spatřil šachovnicovou vlajku, vyfasoval od stevardů pětivteřinovou penalizaci.

Třetí místo bylo fuč, protože si „prohodil“ pódiovou příčku právě s Verstappenem.

A tak se na jedné straně (té Red Bullu) mluvilo o spravedlnosti, zatímco na té druhé (McLaren) o kontroverzi. Komisaři své rozhodnutí ale odůvodnili tím, že v apexu zatáčky nebyli piloti na stejné úrovni, vpředu byl Verstappen, a tak mohl volit stopu on. Tím, že Norris vyjel mimo trať a pak Verstappena předstihl, získal „trvalou výhodu“.

„Udělena byla pětivteřinová penalizace místo desetivteřinové, jak doporučuje směrnice, protože vůz č. 4 (Norris) neměl jinou možnost než opustit trať kvůli blízkosti vozu č. 1,“ píše se v rozsudku. Komisaři tedy dokonce volili mírnější trest, než říká „zákoník“ F1.

Jenže zástupci McLarenu argumentují, že ve zmíněné zatáčce č. 12 se mimo trať ocitl Verstappen i Norris. Také proto tým nenutil Brita, aby svou pozici přenechal soupeři zpět, a pokusil se o útok později. „Dvakrát jsme to zkontrolovali a pro nás nebylo pochyb, že manévr Landa byl správný,“ tvrdí šéf Stella. A sám Norris přidává: „Max rovněž vyjel mimo trať, takže je jasné, že v nájezdu do zatáčky to přepálil – a tím, co udělal, taky získal výhodu. Já ale nejsem autor pravidel a nebudu si stěžovat, protože Max jezdil dobře, skvěle se bránil.“

Norris sice po předjetí pádil, jenže už si nenajel dostatečný náskok, který by mu i přes trest ponechal třetí příčku. Naopak měl štěstí, že na páté pozici jezdil jeho týmový parťák Piastri, který zpomalil, aby Norris nepřišel ještě o čtvrté místo.

Verstappen se po závodě nechtěl k incidentu příliš vyjadřovat, zvlášť když vede svůj mediální odboj s Mezinárodní automobilovou federací FIA. Na otázku, zda soucítí s Norrisem, jen odvětil: „Ne! V poslední době si hodně stěžují (McLaren). V pravidlech je to jasně napsané, že nemůže předjíždět za bílou čárou. I já jsem za to byl potrestaný,“ vzpomenul rok 2017, kdy rovněž v Austinu obdobně přišel o pódium při souboji s Kimi Räikkönenem.

Jenže k celé kontroverzi přispěl i souboj mezi Verstappenem a Norrisem z úvodní zatáčky. I tam oba vyjeli mimo trať a Nizozemec šel před protivníka (byť oba ještě předjel vítěz Leclerc). V ten okamžik ale zůstali komisaři benevolentní, až záhy začali jezdce za podobné prohřešky trestat, třeba George Russella z Mercedesu.

Šéf stáje Toto Wolff po udělení penalizace hned do týmové vysílačky křičel: „Tento trest je vtip. Velký vtip.“ Později pro stanici Sky Sports tajemně doplňoval: „Dostat takový trest je velmi zvláštní a bizarní. Myslím, že vím, proč jsme ho dostali, ale nemohu to říct v televizi. Rozhodování je někdy zaujaté, nekonzistentní.“

A upozorňoval právě i na rozpor událostí z prvního kola a závěru závodu.